Meld fra om husbukk - få hjelp til å bli kvitt den

Kan vi få hjelp med å kartlegge husbukkens utbredelse i Norge? Riksantikvaren og firmaet Mycoteam er i gang med et viktig prosjekt.

Mycoteam arbeider sammen med Riksantikvaren om et kartleggingsprosjekt for å klarlegge hvor omfattende utbredelse husbukken har i Norge. For at vi skal få til dette, trenger Mycoteam bistand med rapportering av husbukkskader, både hvor de forekommer geografisk og gjerne hvor i bygningene skadene er.

De håper på hjelp med å skaffe frem relevant informasjon. Siden husbukkskadene ikke forsvinner om vinteren, selv om aktiviteten til de enkelte larvene stanser, kan man både se og rapportere slike problemer hele året. Mycoteam vil gi en nøytral tilbakemelding til de eierne som melder inn skader til og vil gi så konkret og matnyttig informasjon tilbake som takk for hjelpen.

Man trenger ikke en nøyaktig adresse eller navn på eier, men gjerne hvis det er mulig ønskes en generell informasjon via det registreringsskjemaet som finnes på www.husbukk.no slik at vi kan avklare hvor i landet bygningen ligger og detaljer om selve skaden.

Ansvarlig for prosjektet er Johan Mattsson, Fagsjef, Dr. philos. +47 90 98 29 37, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

www.husbukk.no

Last ned: Husbukkundersokelse