Foreningens nye barnemaskot har fått navn: Fortimus

Flaggermusa med supervernkrefter er del av Fortidsminneforeningens satsing på barn og unge og skal lanseres under foreningens 175-årsjubileum i 2019.

I Fortidsvern nr. 3-2018 presenterte vi opplagget «Urnesløven og flaggermusa med supervernkrefter» og utlyste samtidig navnekonkurranse: Hva skal den lille krabaten hete? Vi fikk in 123 navneforslag og det var slett ingen lett jobb å velge. Men vi landet på Fortimus, foreslått av Tore Kielland. Dette er et navn som skiller seg ut, som er lett å huske og som knytter maskoten tett til foreningen. Navnekomiteen synes rett og slett det var et strålende forslag!

IMG 20181017 125143 liteVinneren selv forteller at navnet kom til ham næremst av seg selv da han så bildet. Tore Kielland er forøvrig slett ikke ukjent med Fortidsminneforeningen. Det var han som bygde og donerte modellen av Borgund stavkirke (ca 125 cm høy) til besøkssenteret som ble åpnet av dronning Sonja i 2005.

- Den tok fem og et halvt år å bygge. Fortimus tok til sammenligning ca 10 sekunder, forteller han.

Gratulererer til vinneren og takk til alle som sendte inn forslag. Det var så mange gode navn at vi i tillegg har gitt navn til en hel familie av flagrende vernevenner: tante Fresia, grandonkel Fredo, fetter Flagrus, tante Fabula, lillesøster Fiona og fetter Fender.

Den nye barnemaskoten er en del av Fortidsminneforeningens formidlingsstrategi 2018-23. og har som mål å gjøre foreningens eiendommer og historier interessante og attraktive for barn, barnefamilier og unge. Konseptet skal bidra til å vekke og engasjere neste generasjons kulturminnevernere. Bak konseptet ligger også høyst reell problematikk. Flaggermusa er selv totalfredet og liker seg i fredede bygninger - som Urnes stavkirke - en kombinasjon som ikke er helt heldig for bygningsvernet.

Les mer om ideen og konseptet HER.