Kulturminnedagene 2018: Typisk norsk – ikke bare norsk

Kulturminnedagene arrangeres i Norge for 25. året på rad 8.-16. september 2018. Arrangementsregistreringen har nå åpnet .

Årets Kulturminnedager inngår som en del av det europeiske kulturarvåret 2018, der formålet er å feire den mangfoldige europeiske kulturarven, vise at kulturen ikke er statisk og at vi deler en felles historie og identitet. Tema for årets Kulturminnedager og Kulturarvåret er derfor «Typisk norsk – ikke bare norsk». Tematikken er ment som inspirasjon for kulturminnedagsarrangører over hele landet og kan være med på å sette søkelyset på hva som definerer den norske og den lokale kulturarven. Hva er norsk og hvordan har lokalsamfunnet blitt påvirket i møte med verden, folk og andre kulturer? «Her kan man forme et kulturminnedagsprogram rundt for eksempel identitet, samferdsel, handel, reise, matkultur, tro og tradisjonshåndverk» sier kulturminnedags-koordinatoren og oppfordrer til samarbeid mellom lokale lag, foreninger, kommune og museum. I 2017 ble det registrert 250 lokale arrangement i Norge med et samlet besøkstall på rundt 50.000. «I 2018 håper vi å se flere arrangement der Fortidsminneforeningen er med i planlegging og gjennomføring av den lokale markeringen». Alle arrangement som er påmeldt før 12. august vil vurderes til Kulturminnedagsprisen på 30.000,-. Påmeldte arrangement vil også motta kulturminnedagsplakater og være med i den landsdekkende oversikten og Kulturminnedagenes fylkesvise pressemelding for august.