Nordisk trebykonferanse i Risør

Risør er vertsby for Nettverket Den nordiske trebyen. 25.-26- april blir det foredrag, debatt og byvandringer i "den hvite by ved Skagerrak".

Påmelding: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

TORSDAG 25. APRIL
11.30 Lokalene åpnes. Enkel lunsj.
12.00
Velkommen til Risør
Styreleder i Nettverket den Nordiske trebyen Leif Jæger og ordfører Per Kristian Lunden ønsker velkommen.

Innlegg:

Victor Norman, professor ved Handelshøyskolen i Bergen og tidligere statsråd. Han skriver for tiden Risørs historie hvor det første bindet kommer ut i vår. Han vil sette oss litt inn i de historiske premissene for trehusbyen Risør, som mange ynder å kalle "den hvite by ved Skagerrak".
Vi får presentert tre lokale eksempler på næringsvirksomhet som har vern som hovedfokus;

Byggmester Arvid Sollie er en av de beste håndverkere på vernede bygg i regionen. Han forteller om sitt nyeste prosjekt i Havnekvartalet.

Det lille hotell er en perle med sine mange suiter rundt omkring i byen. Hotelleier Oddvar Halvorsen forteller litt om hvordan de gjennom vern og satsing på det autentiske og unike driver næring.

Trehusbyen Risør skiller seg fra andre ved at den også er trebåtbyggernes by. Det er nettopp kystkulturen og Risørs vei fra uthavn til by og de geografiske forutsetningene som gjorde at Risør blant annet er kjent for sin Trebåtfestival og kystkultursenteret på Moen. Trebåtbygger og styreleder i Trebåtfestivalen Lars Grønvold forteller litt om dette.

De tre får bare en kort presentasjon her som skal fungere som en "teaser" før man kan høre og se mer på befaring de ulike stedene rundt omkring i byen og kommunen under byvandringen etter dagens seminar-økt.

13.15
Handelsnæring i vernet bebyggelse
Helsingør kommune, detaljhandelsanalyse 2018 – vurdering og anbefaling til bykjernens framtidige planlegging:
Per Godfredsen (Da) er arkitekt og har arbeidet med bybevaring i Helsingør kommune fra 1970 til 2006.
Litt om Levende lokaler i Arendal – En suksesshistorie: av Lisbeth Iversen.

14.15 PAUSE

14.30

Kulturbasert byutvikling i trehusby

Björn Ohlén (Sve) vil fortelle om Kulturarvens rolle i plassers utvikling – erfaringer fra kulturdrevet plassutvikling i Västre Götaland i Sverige. Björn Ohlén er byggantikvar med bred erfaring fra kulturminnearbeidet og er i dag regionutvikler i Västarvet, Västre Götalandsregionens Natur og Kulturarvsförvaltning. Han sitter også i styret i Nordiske trehusbyer.

Arkitekt Anette Gori (Da) fra Esbjerg kommune vil fortelle om hvordan barndomshjemmet til fotograf Jacob A. Riis i Ribe nå blir bygget om til et internasjonalt museum. Dette blir plassert i en rekke renessanse- og 1800-tallsbygninger som er fredet og som gjennomgår en komplisert renovering for å kunne huse et internasjonalt museum.

15.30
Grethe Brox-Nilsen er arkitekt – fra Risør – og har vært prosjektleder for et spennende byggeprosjekt, nye Horten Videregående skole; som nylig vant miljøprisen BREEAM Awards 2019 for beste offentlige byggeprosjekt. Skolen er bygd med stor grad av massivtre, både fasade og inni finner man intet mindre enn verdens største trapp i massivtre. Brox-Nilsen vil fortelle litt om byggeprosjektet og dra noen linjer til dagens og framtidens trebygg, bygg med tre-elementer og i det hele tatt miljø-aspekter ved nybygg.

Mike Fuller-Gee er byplanlegger i Arendal og medlem i komiteen for statens pris for Attraktive byer. Han vil videreføre dette og ta oss inn i dagens finale (debatten). Hva er en attraktiv by? Og: hvordan skal vi bygge nytt i allerede eksisterende bebyggelse? Kan vi tenke helt nytt i det gamle?

16.10 PAUSE

16.30
Debatt: Vi avslutter dagen med en debatt. Debatten er åpen og gratis for alle.
Er bruk det beste vern? Må vi (også) videreutvikle, ikke bare bevare/konservere?
Når vi bygger nytt: hvordan skal vi forholde oss til gammelt?
Skal vi bare kopiere gammel stil eller kan vi også bryte helt med denne?

Til å debattere har vi samlet: Else "Sprossa" Rønnevig som har jobbet nesten et helt liv med å ta vare på og bevare gamle hus og deres kulturhistorie og rett og slett er en «verneaktivist», Jan Egil Løvdahl er arkitekten bak både Holmen i Risør og en rekke andre steder i landsdelen; han mener at vi ikke kan leve i fortiden. Michael Fuller-Gee er byplanlegger i Arendal med en filosofi om aktivitet og bruk som driver for liv i sentrum. Samt Tanja Røskar, tidligere byantikvar i Risør/Kragerø og nå ansatt i Multiconsult.

17.30
Etter debatten er det en befaring rundt omkring i byen. Vi går innom Arvid Sollie og Det lille hotell osv.

19.00
Middag for alle påmeldte. Middag er inkludert i konferanseavgiften. Vi samles på Risør hotel hvor vi spiser sammen og nyter hverandres selskap utover kvelden.

FREDAG 26. APRIL
09.00
Vern – kulturnæring? «Se verdier – skape verdier – bevare verdier». Sophie Gjesdahl Noach, Bygningsantikvar Bygningsvernsenteret Rørosmuseet og Ole-Kjetil Lagaard, Næringssjef i Røros kommune forteller om hvordan det er å leve med UNESCO status fra både bygningsvernsenters og næringslivets perspektiv.

10.00
Presentasjon av Uthavnprosjektet, hvor de helt særegne "uthavnene" langs sørlandskysten søker om UNESCO status, ved prosjektleder Hege Kristin Martinsen.

Leif Jæger: Næring og tæring i kjølvannet av verdensarvstatus – et kritisk blikk.

Bygningsvernsenter i Risør? Aadne Sollid, kulturminnevern Aust-Agder fylkeskommune – i samtale med kultursjef i Risør, Torolf Kroglund.
11.30
Oppsummering og avslutning ved styreleder i Nettverket den Nordiske trebyen Leif Jæger. Det serveres enkel lunsj.

Last ned: Program 2019