Her er årets vinnere av stipend for unge håndverkere

En tradisjonsmaler, en blikkenslager og to tømrere: Det er bakgrunnen til de fire unge håndverkerne som hver mottar 25 000 kroner.

Da fristen gikk ut 15. februar hadde 31 unge håndverkere fra hele landet søkt stipend for unge håndverkere med interesse for tradisjonshåndverk. Stipendordningen for unge tradisjonshåndverkere ble lansert av Fortidsminneforeningen og Sparebankstiftelsen DNBs program Kulturminner for alle i 2017. Hvert år får fire unge lovende håndverkere 25 000 kroner hver, midler som gir mulighet til å delta på TREseminaret på Hjerleid på Dovre i april og Handverksdagene på Røros i august. Midlene skal dekke kursavgift, reisegodtgjørelse og tapt arbeidsfortjeneste, og er med på å styrke håndverkernes kompetanse innen tradisjonshåndverk.

De mange sterke søknadene gjorde utvelgelsesprosessen utfordrende. Felles for de fire vinnerne er en utpreget interesse for tradisjonshåndverk. Dette er med andre ord en god dag for bygningsvernet. Gratulerer!

Les mer om stipendordningen her

Dette er årets stipendmottakere:

EirikIversen redEIRIK IVERSEN (28) kommer fra Oslo. Han har denne våren tatt svennebrevet som tømrer hos Ansnes AS. Eirik er lidenskapelig opptatt av gamle håndverksteknikker og har ved flere anledninger deltatt på kurs og workshops arrangert av Fortidsminneforeningen. Han gleder seg nå til å delta på kurs i møbelsnekring på Dovre.

Ragna red

RAGNA OLSEN (25) er opprinnelig fra Stavanger, men er nå basert i Trondheim der hun er lærling i tradisjonsmalerfirmaet Malersvenneriet. Ragna har et bredt interessefelt for tradisjonelle håndverksteknikker og mener at tverrfaglighet er viktig for å kunne bli bedre innen faget sitt. Derfor vil hun delta på smi-kurs på Dovre, for å få bedre forståelse for andre typer håndverk som også kan være aktuelle for maling og overflatebehandling.

OleMagnus redOLE MAGNUS BAKKE (26) kommer fra Hamar og er lærling hos Sveinung Sletten. Ole Magnus brenner for tradisjonell tømring og gleder seg til å ta kurs i lafting. Ole Magnus er også meldt opp til å delta på Fortidsminneforeningens workshop i Harstad i juni. Der ser han frem til å delta på kurs i skjelterbygg og smiing.

AlvOdin red copy

ALV ODIN ØRBECK (26) kommer fra Bergen og er blikkenslager. Han arbeider for firmaet Carlson på taket, og jobber om dagen med istandsettelse av en gammel lykt. Tidligere har han vært med på restaureringsarbeider på Bergen Domkirke.