Vernearbeid

På denne siden finner du informasjon om praktisk vernearbeid.

Mye lærdom i gode vedtaksbrev

Å lese grundige vedtak fra kommune, fylkeskommune, Fylkesmannen etc. kan være svært lærerikt. I slike dokumenter henvises det til nøykatige paragrafer og andre kilder, som argumenter frem mot en konklusjon. Slike vedtak kan hjelpe deg når du selv skal sende høringsuttalelser eller klager og trenger å bygge opp en argumentasjon: Det styrker argumentasjonen din å kunne vise til hvilken lov og hvilken paragraf du mener et vedtak er i strid med eller brudd på. Med lovgrunnlaget i bunn kan du så bygge på med ytterligere argumenter.

Sak: St. Maries gate 107 og 109, Sarpsborg. Kommunen gjorde vedtak om dispensasjon fra sentrumsplanen, noe Fylkeskonservator og Fortidsminneforeningen påklaget. Fylkesmannen tok klagen til følge, i en svært grundig og pedagogisk agrumentasjon.

pdfFylkeskonservatorens klage

pdfFortidsminneforeningens klage

pdfFylkesmannens vedtak om å ta klagen til følge

Lokalkraft: Hvordan drive effektiv påvirkning

Lokalkraft, en kombinert inspirasjons- og aksjonskveld, er Fortidsminneforeningens nye løft for å styrke lokaldemokratiet og bidra til en bedre stedsutvikling. Slik kan vi også styrke vernet av kulturminner. Arrangementet holdes i samarbeid med stedsaktivist Erling Okkenhaug i nettverket Allgrønn og er et tilbud til alle foreningens avdelinger og lokallag. Kontakt Trond Rødsmoen, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., mobil 412 87 974.

Les mer om innholdet og den praktiske gjennomføringen her.

Teie, Færder kommune, Vestfold.