Register for årbøkene

Det er utviklet to registre for årbøkene - et som dekker årbøkene 1845-1960, og et som dekker årbøkene 1961-2000. Førstnevnte finnes dessverre ikke lenger i bokform, men finnes som PDF på nettsiden vår under.

Det nye registeret, som dekker årbøkene 1961-2000, finnes både som bok og som database på internett. Du kan bestille bokversjonen her: Nettbutikk. Boken koster 250 kroner for medlemmer i Fortidsminneforeningen og 300 for dem som ikke er medlemmer.

Den søkbare databasen på internett finner du her:
Nettregister årbøkene 1961-2000

Registert for årbøkene 1845-1960 har vi foreløpig ikke noen god nettløsning for ennå, men er digitalisert som PDF og ligger her:
Nettregister i PDF-format

Begge registre bygger på samme lest. Det finnes et topografisk register, som knytter årbokstoffet til et topografisk nummer. Ved hjelp av dette kan du for eksempel finne ut hva som er skrevet om kirken i hjemkommunen din - eller et hvilket som helst annet kulturminne - i de aktuelle årbøkene. Dernest finnes det en oversikt over artikkelforfattere, omtalte personer og stikkord/emneord.

Hvis du er interessert i å finne fram i årbøkene som er publisert fra og med 2001, ta kontakt med redaktøren på e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.