Noen kamper vinner vi - og noen taper vi. Ruseløkka skole er dessverre eksempel på det siste. Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus avdeling har helt til det siste engasjert seg i å redde den monumentale skolebygningen fra 1871 fra å bli revet. Bygningen har en lang og viktig historie, blant annet fra okkupasjonsårene under andre verdenskrig. Tidligere i år førte vi bygningen opp på Rødlista - foreningens oversikt over kulturminner i fare - men lite hjalp det. Politikerne holdt fast ved sitt vedtak om riving, etter det vi mener er en svært mangelfull prosess. I disse dager er det kun rester igjen av den flotte bygget  - som nå skal erstattes med et nytt skolebygg.

Rødlista – hus i fare!

Over hele landet arbeider Fortidsminneforeningens fylkesavdelinger og lokallag for å redde verneverdige bygninger og andre kulturminner fra forfall eller riving. I Rødlista, foreningens sentrale register over verneverdige kulturminner i fare for å forsvinne, kan du lese om mange av disse, se aktuelle dokumenter og følge utviklingen i hver enkelt sak. Kontakt oss om du har forslag til nye kandidater til lista.

matrise ferdig mindre Side 1 beskj lite