2. august 2018: Riksantikvaren sa nei til fredning i 2015 da Vigra kringkaster ikke ble ansett for å ha nasjonal verdi. Tidligere i sommer så det helsvart ut - Giske kommune hadde gitt eier Norkring rivetillatelse og arbeidet skulle etter planen ta til nå i august. Så, etter et brev fra ordfører Harry Valderhaug til Riksantikvaren, kom beskjeden i juli: Møre og Romsdal fylkeskommune har vedtatt midlertidig fredning av radiosenderen!

"Nå må vi handle raskt", sier Valderhaug til Sunnmørsposten. Det trengs en realistisk plan for bevaring, og han etterlyser at private fiskeriinteresser og andre nå komme på banen: Vigra kringkaster er ikke bare radiohistorie, den er også fiskeri- og kysthistorie.

Sunnmørsposten skriver at også Ålesund kommune har vist interesse for å hjelpe til for å få til varig vern:

"Jeg og varaordføreren er positive til å bidra, og jeg kjenner meg sikker på at de fleste vil se at det er en viktig del av vår historise som det er viktig å ta vare på", sier ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal. Nå må det behandles politisk for å se hvor mye kommunen kan bidra med.

Valderhaug uttaler at det er en ære for Giske, som fiskerikommune, å kunne ta vare på bygget.

"Det er mye fiskerihistorie i Vigra kringkaster, ikke bare for kommunen, men for hele kysten. Derfor håper jeg at også aktører innefor fiskeri vil hjelpe oss med å ta vare på den" , sier han.

jpgSunnmørsposten 14. juli 2018

Rødlista – hus i fare!

Over hele landet arbeider Fortidsminneforeningens fylkesavdelinger og lokallag for å redde verneverdige bygninger og andre kulturminner fra forfall eller riving. I Rødlista, foreningens sentrale register over verneverdige kulturminner i fare for å forsvinne, kan du lese om mange av disse, se aktuelle dokumenter og følge utviklingen i hver enkelt sak. Kontakt oss om du har forslag til nye kandidater til lista.

matrise ferdig mindre Side 1 beskj lite