Unike eiendommer - unike opplevelser

Fortidsminneforeningen eier og forvalter 40 nasjonale skatter - fra stavkirker til klosterruiner, fra slott til stabbur, fra gårdsbruk til fyr.

Takk for at du ved å besøke våre eiendommer støtter oss i arbeidet med å vare på kulturarven for alle – for alltid.

Fra mønstergård til engelsk overklassehjem.

Lillingstonheimen har en spennende historie fra den jordbruksinteresserte sorenskriveren Nils Landmark kjøpte gården Tysse i 1809 og bygde den opp til et mønsterbruk for moderne jord- og hagebruk, til at den engelske språkforskeren Claude Lillingston kjøpte gården i 1880 og flyttet dit med sin familie. Her fant Lillingston ro til sine studier av verdensspråkene, og her hadde familien sitt hjem til i 1968. Huset og familiehistorien formidler et spennende møte mellom bygdekulturen og engelske overklassetradisjoner. Men ikke minst er Tysse gård knyttet til Landmark-familien og deres store bidrag til folkeopplysning og utviklingen av det norske landbruket.

Vakker beliggenhet i Fjaler kommune i Sogn og Fjordane. Lillingstonheimen ligger vest for Førde, like vest for munninga til Flekkefjorden, med vidt utsyn over Dalsfjorden i Fjaler kommune.

Fra storgården Tysse til Lillingstonenes engelske overklassehjem. Lillingstonheimen, som stedet er blitt kalt siden den engelske familien flyttet til gården, består i dag av et hovedhus i empirestil, en tjenerbolig, et uthus og et eldhus, en hage i engelsk stil og en privat gravlund. Den lengstlevende datteren etter Claude Lillingston bodde i huset til sin død i 1968 og testamentert hus, park og hage til Fjaler kommune.

Familieavtrykk. Familien Lillingston satte sitt særegne preg på de godt bevarte interiørene med en blanding av engelsk og norsk stil. Sporene etter Landmarkfamilien finnes som tydelig avtrykk i samtida og samfunnsutviklingen på 1800-tallet. Nils Landmark var jurist med lang virketid som sorenskriver i Sunnfjord, og han var også stortingsrepresentant fra 1820. Sønnen Lars Stub Landmark var distriktslege, banksjef og ordfører i Fjaler. Datteren Marie Landmark drev husmorskole og skrev «Kokebog for land og by», ei bok som ble viktig som folkeopplysing om sunt kosthold og hygiene, mens sønnen, Johan Theodor, var sentral i stiftelsen av Norsk Landmandsforbund – seinere Norges Bondelag i 1896.

Fortidsminneforeningen overtar. I 2018 kom Lillingstonheimen i Fortidsminneforeningens eie. Foreningen ønsker å ta vare på kulturminneverdiene og gjøre stedet tilgjengelig for allmenheten gjennom en rekke publikumsrettede aktiviteter. Fortidsminneforeninga Sogn og Fjordane er medeier i Jensbua kystkultursenter AS, der målet er å bygge opp eit bygningsvernsenter, og ser Lillingstonheimen som et godt supplement til bygningsvernsenteret, både som overnattingssted og naturlig arena for bygningsvernkurs.

Opplevelser på området. Eldhusbakerne holder tradisjonsbakst i hevd med den vedfyrte baksteovnen i eldhuset. Nesten ukentlig gjennom sommerhalvåret holdes det bakstekurs av engasjerte damer fra lokalmiljøet. På en høyde over gården anla Claus Landmark et parkområde med Landmarkfamiliens gravsted, Fredensborg. Dette er i dag et populært turområde. Området gir rike muligheter for friluftsaktiviteter.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tysse, 6968 Flekke