Logtun kirke ligger i Frosta kommune i Nord-Trøndelag.

Logtun steinkirke ligger på Frostahalvøya, på samme sted som Frostatinget ble holdt. Antakelig har både Frostatingets segl og lovboken vært oppbevart i en kiste i kirken. I en rettarbot av 1578 står det at Frostatingets segl skulle oppbevares "udi Frostens kirke udi det Skriin, dertil gjort er og alltid være beseglet med 4 skjellige Mænds Segl".

I følge Frostatingsloven var det en kirke her allerede på slutten av 1100-tallet, men den nåværende bygningen er trolig oppført rundt år 1500. Et dateringselement er en relikviekrukke som ble funnet i steinalteret. Krukken er forseglet med seglet til erkebiskop Gaute (1475-1510) og viser at alteret er innviet i hans tid. At hovedalderet er nyinnviet må bety at kirken har gjennomgått en stor reparasjon eller er blitt nybygd. I så fall er den bare en av en håndfull steinkirker som er bygd her i landet etter Svartedøden.

Rundt midten av 1600-tallet fikk kirken en takrytter over vestgavlen med et høyt spisst spir av trøndersk type. Vindfløyen hadde årstalene 1700-1721-1780 som viser til reparasjoner. Kirken var helt frem til 1868 dekket med trespon.
I 1857 kjøpte Frosta kommune kirken for 3000 spesiedaler. To år etter ble det bestemt å bygge en ny kirke av tre på Presthus, og denne stod ferdig i 1866. I 1868 ble treverket i Logtun kirke solgt på auksjon og kirken omgjort til ruin.

Foreningen fikk bygningen i 1903 mot å holde murene ved like. Kirken fikk et nytt tak i 1933, og fra 1935 til 1950 ble bygningen restaurert og utrustet innvendig.

Kirken blir i dag brukt til noen få bryllup og gudstjenester.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

7633 Frosta

Merknader til besøkende

Ingen organisert omvisning. Bestilling av omvisning for grupper – henvendelse til Anne Irene Hagerup.