Lydvaloftet ligger i Voss kommune i Hordaland.

Lydvaloftet er et gårdshus fra før svartedauden, og var et helt vanlig brukshus, med matlager og soveplasser. Likevel har loftet et imponerende kunsthåndverk som i seg selv er verdt et besøk, noe som tyder på at det har tilhørt rikfolk og mektige bønder. Senere påbygg og vedlikehold har gjort andre-etasjen enda mer staselig.

Fortidsminneforeningen har lenge vært klar over Lydvaloftet, og da foreningen overtok det i 1909 hadde det allerede blitt gransket i mange år. Bygningen er ikke åpen for publikum, unntatt ved spesialarrangement.

Om bygningen

Lydvaloftet er bygget før svartedøden i 1349, kanskje også før 1300. Loftet het opprinnelig Oppigardsloftet, og stod mellom andre gårdshus i tunet på Lydvo.
Loftet, som har lafteverk i begge etasjene, var et helt vanlig brukshus med matlager i første etasje og klær og gjestesenger på loftet i andre etasje. Det var også en tredje etasje på huset, som ble mer tilfeldig brukt. Rominndelingen er helt i samsvar med tradisjonen, men sammenlignet med andre loft har Lydvaloftet skilt seg ut på grunn av et imponerende kunsthåndverk, blant annet dekorasjonene rundt hoveddøren i andre etasje. Loftet er stort og staselig, noe som tyder på at det har tilhørt rikfolk og mektige bønder. Senere påbygg og vedlikehold har gjort andre etasje enda mer staselig.

Lydvaloftet ble gransket av Fortidsminneforeningen både i 1860-, -70- og -80-årene. Etter utskiftningen og oppløsningen av tunet Lydvo ble bygningen ble flyttet ut i 1909, samme år som det ble kjøpt av Fortidsminneforeningen.

På bildet ses også Ullestadbua til venstre for Lydvaloftet

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Merknader til besøkende

Bygningen er ikke åpen for publikum, unntatt ved spesialarrangement.