Lysøen ligger i Os kommune i Hordaland.

Lysøen er opprinnelig et gårdsbruk fra 1670, men det er Ole Bulls villa som har gjort stedet kjent. Han kjøpte gården, og reiste en eventyrlig villa på eiendommen, visstnok etter egne tegninger. Huset ble brukt som sommerbolig for Bulls familie, inntil det ble gitt til foreningen av hans barnebarn i 1973.

I dag er villaen i bruk som turistmål og konsertlokale. Besøk Museet Lysøen for å finne mer informasjon om åpningstider, priser etc.

Om Lysøen

Museet Lysøen består av Ole Bulls Villa, et gammelt gårdstun fra 1600-tallet, en liten kafé samt selve øya og parkanlegget Lysøen.

Våren 1872 var Ole Bull på jakt etter et nytt norsk sommerhjem, og han fikk kjøpt "gården Lysøen" - et leilendingsbruk under Lysekloster siden slutten av 1600-tallet. Ole Bull valgte å la de gamle husene på bruket bli stående, og fikk bygget en villa lenger sør i Osen. Fabelvillaen med tårn og søyler ble angivelig bygget etter Bulls egne tegninger, under ledelse av arkitekt Conrad Fredrik von der Lippe. Villaen var innflytningsklar våren 1873.
Ole Bull startet deretter arbeidet med å tegne kart over øya, med brygger, veier, badehus, lysthus, nøkkerosedammer og frukthager. Arbeidet fortsatte etter Bulls død i 1880.
Rundt 1905-06 overtok annen generasjon styret på Lysøen. Villaen ble etter hvert gjort om til å kunne være et helårshjem. Husets boligmessige standard ble hevet etter omfattende arbeider og ominnredninger, men de sentrale rommene ble stort sett beholdt slik de stod i Ole Bulls tid.

Ole Bulls datterdatter Sylvea Bull Curtis ga Lysøen til Hordaland avdeling av Fortidsminneforeningen i 1973. I motsetning til de andre av Fortidsminneforeningens eiendommer i Hordaland eies villaen av fylkesavdelingen. I 1974 ble Lysøen offisielt overdratt til avdelingen, og de første konsertene i musikkhallen ble gitt noen dager senere. Lysøen fikk status som museum i 1984. Museet er en selvstendig juridisk enhet med eget styre og egen administrasjon.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

Sesong

18. mai - 31. august: Hver dag kl. 11.00 - 16.00. September: Søndager kl. 11.00 - 16.00

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Museet Lysøen, 5215 Lysekloster

Voksne: kr. 60,-