Per Amundsagården ligger i Røros kommune i Sør-Trøndelag, midt i et av Norges viktigste kulturminner. Røros er det tredje kulturminnet i Norge som ble oppført på UNESCOs World Heritage List. Gården er fra slutten av 1700-tallet, og er et typisk eksempel på en rørosgård hvor bergmannen supplerte sitt utkomme med husdyrhold, og på den måten kunne brødfø familien også i krisetider.

Gården ble fredet allerede i 1923, men ble likevel revet til fordel for en bensinstasjon to år senere. Den ble oppbevart av Folkemuseet på Bygdøy, og vurdert flyttet dit, men det skjedde aldri. Det tok omtrent førti år før gården var på plass igjen.

Les mer om Per Amundsagården på nettstedet til Den gamle bergstad - Fortidsminneforeningen på Røros her
Les mer om Berstadens verdensarvkvaliteter og det mangfoldige tilbudet i byen på nettstedet til Verdensarven Røros her

Utleie
Per Amundsagården leies ut til Fortidsminneforeningens medlemmer, på samme måte som Rasmusgården. Begge gårder ligger i Bergmannsgata midt i Rørossentrum.

Per Amundsagården består av en leilighet med plass for inntil fem personer. Hovedbygningen er restaurert og har fått innredet et opprinnelig sengekammer. Det er to soverom med til sammen fire sengeplasser, og mulighet for en oppredning i stue. Det er installert dusj og toalett i tillegg til et godt utstyrt kjøkken med oppvaskmaskin. Rommene er innredet etter tradisjonen på Røros.

Utleiepriser: Prisene varierer med sesongen fra kr 2500-2700 i helger (fre-søn), og kr 1200-1300 per ukedag.

For bestilling: Tlf: 23 31 70 70 og e-post:post@fortidsminneforeningen.no

NB! Grunnet utbedringer er det for tiden ikke mulig å leie Per Amundsagården.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Bergmannsgata 30, 7374 Røros

Merknader til besøkende