Rasmusgården ligger i Røros kommune i Sør-Trøndelag, og er den andre eiendommen foreningen har i den gamle gruvebyen. Den er en av de eldste gårdsanleggene i Bergstaden, og er et eksempel på en vanlig bergverksarbeidergård.

Deler av tømmerkonstruksjonen i våningshuset skriver seg fra slutten av 1600-tallet, og har blitt lite forandret siden tidlig på 1800-tallet. Til gården hørte også en seter, noe som betød mye for dobbeltøkonomien ved verksarbeid og gårdsdrift.

Gårdsanlegget ble fredet i 1940, og foreningen overtok eiendommen i 1998.

Les mer om Rasmusgården på nettstedet til Den gamle bergstad - Fortidsminneforeningen på Røros her
Les mer om Rasmusgården på nettstedet til Verdensarven Røros her
Les mer om Berstadens verdensarvkvaliteter og det mangfoldige tilbudet i byen på nettstedet til Verdensarven Røros her

Utleie
Fortidsminneforeningen leier ut Rasmusgården til foreningsmedlemmene, på samme måte som Per Amundsagården.

Rasmusgården består av et våningshus i to etasjer, skjermet gårdsrom og uthusrekke. Annen etasje har to sengekammer med til sammen fem senger, pluss en mulighet for en oppredning i stuen nede. Det er ikke innlagt vann i våningshuset, men i fjøset er det innredet bad med toalett og dusj og et godt utstyrt kjøkken med oppvaskmaskin. I tillegg har kjøkkenet i våningshuset en hybelkomfyr for enkel matlaging.

Utleiepriser: Prisene varierer med sesongen fra kr 2100-2300 i helger (fre-søn), og kr 1000-1100 per ukedag. Utleieperiode 15. mars til 1. november.

For bestilling: Tlf: 23 31 70 70 og e-post:post@fortidsminneforeningen.no

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

Sesong

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Bergmannsgata 9, 7374 Røros

Merknader til besøkende

Utleieprisene varierer med sesongen fra Kr. 2100 - 2300 i helger (fre-søn), og Kr. 1000-1100 pr. ukedag.