Sakshaug gamle kirke ligger i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag.

Sakshaug kirke var i middelalderen fylkeskirke i det gamle Eynafylket, et av de fire inntrønderske fylkene. Statusen som fylkeskirke medførte at kirken måtte være større enn en vanlig sognekirke, men også at det var større ressurser tilgjengelig for å reise et slik prektig bygg. Den høye statusen til kirken og prestene her viser seg ved at det fra slutten av 1200-tallet er bevart hele tre gravsteiner av marmor over prester ved denne kirken.

Kirken gikk ut av bruk i 1871, etter at en ny og større steinkirke ble bygget like i nærheten. To år senere ble alt treverk fjernet fra bygget, og samme år gav kommunen kirken til Fortidsminneforeningen.

Gjennom stor dugnadsinnsats og pengeinnsamling gjennom flere år ble kirken etter hvert gjenreist fullstendig, og den ble vigslet på nytt i 1958. I løpet av restaureringsperioden ble det halvreiste bygget blant annet benyttet som lokale for bygdemuseet.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sakshaugvegen 29, 7670 Inderøy

Merknader til besøkende

Åpne kirker søndager i juni, juli og august fra kl 13.00-16.00 med verter tilstede. For bestilling av omvisning ta kontakt med Aud Karin Holmern: +47 922 96 950. aud.karin.holmern.@ntebb.no