Vøienvolden er Fortidsminneforeningens eneste eiendom i Oslo og Akershus. Den er Oslos mest komplette og best bevarte byløkke­. Her har foreningens Oslo og Akershus-avdeling sitt kontor. Vøienvolden er arena for mange av avdelingens arrangementer året rundt, blant annet Bygningsverndagen i september og Gammeldags Jul. Her foregår også bydelsdag for Sagene bydel i mai. I sommerhalvåret har vi utleie av lokaler for møter og selskaper.

Historie
Vøienvolden er en byløkke med historie tilbake til 1683. Rådmann Johan Pettersen Bergmand var første eier. Han fikk eiendommen av magistraten som belønning for særlige tjenester han hadde gjort byen.
Løkkegården har vært gjennom mange utviklingstrinn, og hatt mange eiere. Høyesterettsassessor J.W.Brochmann var omkring 1800-tallet byens største løkkeeier.

I 1829 ble gården solgt til brennerimester Gabriel J. Udnæs, og med ham innledes en ny tid på Vøienvolden. Stedet ble et samlingssted for haugianere. I 1917 ble hovedhuset tegnet om av arkitekt Magnus Poulsson. Et tilbygg i hagen ble revet, og en ny sidefløy med kjøkken og pikeværelse ga huset det preg det har i dag.

Vøienvolden ble fredet i 1941. Fabrikkeier Sverre Udnæs og fru Ingrid testamenterte eiendommen og en del av innboet til Fortidsminneforeningen, som overtok i 1954. Betydelig restaurering ble foretatt, og anlegget ble åpnet for publikum fra 1960.

Vøienvolden ligger litt tilbaketrukket fra Akerselva på Sagene og er en vakker oase midt i byen.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk