August (26) – Dette hadde ikke vært mulig uten stipend

Publisert 02.09.2021

Fem av de unge deltakarne under Handverksdagene på Røros var der takket være stipendordningen i regi av  Fortidsminneforeningens satsing Håndlag. Den skal bidra til at vi også i fremtiden har håndverkere med kunnskap om tradisjonelt bygningsvern.

Tekst og foto: Lars Erik Haugen

– Vi er veldig glade for å få denne muligheten. Uten stipendet som dekker kursutgifter og tapt arbeidstid hadde ikke dette vært mulig, sier August Daren. Sammen med Sindre Sandstrøm Hansen (23) fra Bjørkelangen er 26-åringen fra Trondheim med på kurs i tørrmuring.

Her startet kurset med begynnelsen, nemlig øvelser i steinhogging. Omgivelsene kunne knapt vært mer i kulturminnevernets ånd, men praktfulle Røros kirke og de flotte murene langs gravlunden som nå settes i stand.

Årlig høydepunkt for bygningsvernet

Handverksdagene på Røros 25. til 29. august er et årlig høydepunkt innen bygningsvernet i Norge. Rørosmuseet Bygningsvernsenteret er arrangør og byr på kurs i ulike teknikker, befaringer, foredrag og diskusjoner – en fantastisk mulighet for håndverkere, forvaltere, handverkslærere, huseiere og andre som ønsker mer kunnskap om tradisjonelle handverksteknikker til å samles, utveksle erfaringer og knytte kontakter.

FRIST 1. NOVEMBER: HER KAN DU SØKE STIPEND FOR 2022

Fem av de yngre deltakerne dette året er her takket være Fortidsminneforeningens satsing Håndlag, finansiert av Sparebankstiftelsen DNB. Hvert år deler vi ut fire stipender på 25 000 kroner hver. Pengene er øremerket deltakelse på Handverksdagene på Røros og TRE-seminaret på Hjerleid på Dovre.

På grunn av korona-pandemien fikk ikke de fire mottakerne i 2020 gjennomført sine kurs i fjor – derfor var det i alt åtte stipend-deltakere i 2021. Fem av disse hadde anledning til å delta under arrangementet på Røros.

Sammensveiset gjeng på rekordtid

Fredrik Nilsen Gilde (31) fra Bærum er på kurs i smiing. Her var Mathias Helje instruktør og ga opplæring i tradisjonell smiing av spiker i ulike lengder og fasong.

– De mest vriene er de som er korte, sier Fredrik med et hvitt smil i et etter hvert sotete ansikt. Til vanlig jobber Fredrik for Sør-Gudbrandsdal Byggtjenester. For Fredrik har interessen for tradisjonshåndverk økt gjennom årene som yrkesaktiv. Han har deltatt på flere kurs, bland annet i regi av Fortidsminneforeningen.

Fredrik Schulstad (25) fra Elverum og Sølve Leknes (27) fra Ringerike var med på kurs i vindusrestaurering og blyglassvinduer. Sølve var første gang i kontakt med Fortidsminneforeningen da han ble med på kurs i vindusrestaurering på workshop i Bergen i 2018. Han har ikke gått lei etter dette, og syns det er spennende å drive med finsnekring, enda han til daglig jobber som tømrer.

De fem unge håndverkerne hadde aldri truffet hverandre før, men ble allerede etter første dag en solid gjeng. De bodde på Fortidsminneforeningens egne Røros-eiendommer Rasmusgården og Per Amundsagården, og her ble det diskutert alt fra tradisjonshåndverk til politikk til langt på natt.

Kunnskap og nettverk

Handverksdagene på Røros er en viktig arena for å samle gode krefter innen bygningsvernet i Norge. Vi er glade for at også unge håndverkere får anledning til å være med, ikke bare for å lære på kursene, men også for å kunne knytte kontakter for videre yrkesliv og kompetanseutvikling.

Ane Marte Ringstad fra Sparebankstiftelsen DNB var for anledningen med for å foreta den offisielle utdelingen av stipendene. Ane Marte viste stor begeistring for de unge talentene og håper at den kontakten de har etablert seg imellom og med andre innen bygningsvernet disse dagene blir et nyttig nettverk fremover.

SØK STIPEND FOR 2022

Er du ung og opptatt av tradisjonshåndverk? Da kan også du søke stipend. Søknadsfristen er 1. november. Les mer her

Stipendet på 25 000 kroner deles årlig ut til fire unge håndverkere og er øremerket deltakelse på Handverkdagene på Røros og TRE-seminaret på Dovre.

Stipend-mottakere 2020: Fredrik Nilsen Gilde, August Daren, Sindre Sandstrøm Hansen og Sølve Leknes.

Stipend-mottakere 2021: Fredrik Schulstad, Miriam Morinoko, Sondre Lohn, ogLillian Nummedal Bryn.