Leie skogfinnetorpet Abborhøgda

Publisert 08.02.2024

Er du interessert i både natur og kultur kan et besøk på det fredede skogfinnetorpet Abborhøgda i Kongsvinger være noe for deg.

På Varaldskogen i Kongsvinger kommune ligger dette unike skogfinnetorpet hvor både Finnskogrunden og Finnskogleden passerer over tunet. Abborhøgda eies og settes i stand av oss i Fortidsminneforeningen, mens utleievirksomheten er i regi av Turistforeningen.

Sjekk tilgjengelighet her

Abborhøgda er et fredet tun og kulturlandskap med ti bygninger. Her har du mulighet til å leie hele første etasje i våningshuset som består av stue, kjøkken og to sovekammers med sengeplass til 8 personer. Det er ikke innlagt strøm, og vann som kan drikkes henter du i brønnen.

Du må ta med eget sengetøy, men det er dyner og puter. Det er gasskomfyr med to bluss.

Til oppvarming er det bare en vedovn som er godkjent for bruk. Den er på kjøkkenet. Vinterstid fylles det ikke på med ved, da er det kun det som blir lagt inn på høsten før snøen kommer som kan benyttes. Ta derfor kontakt med DNT Finnskogen og Omegn for å høre om det er noe ved igjen. Vinterstid er det også lurt å ha med spade. Det er ikke brøytet fram til hytten (5,5 km fra brøytet bilvei – se veibeskrivelse vinter).

Det er muligheter for å bade i Varaldsjøen, en kort sykkel- eller kjøretur unna.

På Abborhøgda er det et stort biologisk mangfold og mange sårbare plantearter vokser her. For å bidra til å bevare dette rike kulturlandskapet må alle vise hensyn og det gjør man blant annet ved å holde seg på stien der andre har gått før deg.

Medlemmer av DNT og Fortidsminneforeningen får en rabbatert pris. Leie av hele 1. etasje koster 600/900 pr. døgn for henholdsvis medlemmer/ikke-medlemmer. Tilbudet er ubetjent og informasjon om nøkkel får du når du har booket.

Adressen er Abborhøgdvegen 97, 2224 Austmarka. Du parkerer på parkeringsplassen ved bommen og går opp til tunet langs kjerreveien. Ankommer du med bil så er det bompengeavgift når du tar av fra hovedveien. Skilt om dette er utplassert.

FLERE EIENDOMMER TIL UTLEIE