OSLO OG AKERSHUS

Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus skal være en sterk og klar stemme i vernedebatten.

Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus avdeling har en liten administrasjon med tre ansatte. Kontoret ligger på foreningens eiendom Vøienvolden gård i Maridalsveien 120 i Oslo, og er åpent mandag til torsdag kl. 10.00 til 15.00. Ta kontakt dersom du ønsker å besøke oss utenom ordinær åpningstid.

Alle henvendelser om utleie av Vøienvolden gård til arrangementer rettes til lena@dekketogklart.no

• Styreleder Kristoffer Andersen
ADRESSE
  • Vøienvolden gård, Maridalsveien 120
  • 0461 Oslo

LOKALLAG
Bærum lokallag Oslo og omegn lokallag Romerike lokallag Nittedal og Hakadal lokallag Fortidsminneforeningens studentutvalg Oslo Nesodden lokallag

AKTUELT

Y-BLOKKA

• Publisert: 07.04.2020
Begjæring om midlertidig forføyning tas ikke til følge og sakskostnader tilkjennes ikke, slik avslutter tingrettsdommer Helen Engebrigtsen ved Oslo Tingrett kjennelsen som ble offentliggjort i dag. En svakhet i lovverket, sier Ola H. Fjeldheim, generalsekretær i Fortidsminneforeningen

MØTE OM BEGJÆRING OM MIDLERTIDIG FORFØYNING OM Å STANSE RIVING AV Y-BLOKKA

• Publisert: 26.03.2020
Her følger informasjon og videolenke fra Oslo tingrett, om rettsmøtet om Y-blokka. Rettsmøtet gjennomføres 26. og 27. mars, og på grunn av koronaviruset vil det ikke være adgang for publikum og presse. https://www.youtube.com/watch?v=varTswvs8vY

DEN UNIKE NORSKE SVEITSERSTILEN

• Publisert: 20.03.2020
Den til tider så utskjelte norske sveitserstilen er en del av en mangfoldig trehusarkitektur som vokste fram i flere europeiske land på 1800-tallet. Ved Slottet i Oslo kan du oppleve et slikt bygningsmiljø så godt bevart at det er unikt i den vestlige verden.

VERDIFULLT STUDENTUTVALG MED KOSEANSVARLIG

• Publisert: 03.03.2020
Det nye studentutvalget i Oslo er en begeistret gjeng. Samholdet rundt kulturarven er sterkt, og interessen stor. De har til og med en egen koseansvarlig.

- ETTER ÅTTE ÅRS KAMP FOR Y-BLOKKA GIR VI OSS IKKE MED DETTE

• Publisert: 26.02.2020
- Regjeringens ordre om riving demper ikke vår vilje til å prøve denne saken for retten, sier generalsekretær Ola H. Fjeldheim.

ARBEIDERPARTIET: HVA GJØR FORSVARSMINISTEREN FOR Å SIKRE KRIGSSKOLEN?

• Publisert: 24.02.2020
Skal en rik nasjon som Norge frasi seg ansvaret for en nasjonal- og militærhistorisk unik bygning kun for å spare penger, spør stortingspolitiker Nina Sandberg (Ap) i et skriftlig spørsmål til forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

SKINNER IGJEN ETTER 300 ÅR MED DRAMA

• Publisert: 20.01.2020
Meyers Palé har hatt en dramatisk reise gjennom 300 år. I dag står bygningen vakker og i standsatt på Børter gård i Enebakk sør-øst for Oslo.

EN NASJONAL SKATT I SPILL

• Publisert: 04.10.2019
Forsvarsdepartementet vil ikke lenger forsvare et av landets viktigste kulturminner. Bli med inn i Den gamle krigsskolen og se hvilke nasjonale verdier som nå kan ende hos private.