100 år med fredning

Publisert 11.10.2023

I år er det 100 år siden de første kulturminner ble fredet som følge av ny bygningslov og i den anledning inviterer Fortidsminneforeningen Stavanger lokallag til omvisning og foredrag på Handelshuset på Skagen.

Handelshuset på Skagen er godt kjent for alle og har vært en viktig del av bybildet og byens historie.  Skagen 18 er fortsatt i privat eie og er ikke åpent for publikum. I forbindelse med markeringen åpner Familien Hansen opp den private 2.etasje, til stuene og inviterer til omvisning i omgivelser som minner oss om selskapsliv fra svunnen tid, Garmann & Worse og andre beskrivelser fra Kiellands forfatterskap. Dette er en helt spesiell anledning og gir dere muligheten til å se de vakre stuene med helt unike og intakte detaljer på nært hold.

Skagen 18, søndag 29 oktober kl 1400, dørene åpnes kl 1300

Dørene åpnes kl 13 muligheter for kaffe og kos på No18 www.nummer18.no
Foredrag kl 1400 ved Hild Sørby og Mette Paavola
Følg den røde løperen gjennom stuene.
Programmet avsluttes kl 1600

Det blir anledning til å se stuene i 2 etg i flere omganger og samtidig besøke No 18 Kulturkafe som ligger i 1 etg. Kaffe, vafler og kaker for salg. Representanter for familien og Fortidsminneforeningen vil være til stede for å svare på spørsmål.
Det er begrenset plass til foredraget kl 1400 så husk å være ute i god tid å sikre deg plass. Adgang kr 50 /100 (medlemmer / ikke medlemmer) som går til Fortidsminneforeningens viktige arbeid med å bevare kulturminner i Stavanger kommune.