Alt for Beffen

Publisert 01.11.2023

Fortidsminneforeningen Hordaland og Embla film ønsker velkommen til foredrag og filmvisning «Alt for Beffen» på Stranges Stiftelse

«Alt for Beffen» er en kort dokumentarfilm om Linda Holmedal som arver en ferge med verdens korteste fergerute.

Linda Holmedal er helt uforberedt når faren ber henne overta ”Sjarmtrollet” sitt. Noen få dager seinere dør han. Hun arver en utslitt gammel ferge med mange daglige ruter i Bergen havn. Fergen har en ubrutt historie på nærmere 130 år. Den er et elsket og viktig element i Bergen. Forventningene fra Bergens befolkning er store. Vil hun klare å videreføre farens livsverk?

Trailer: https://vimeo.com/792621230

Filmen varer i 37 minutter. Det blir foredrag om bakgrunnen for filmen og spørsmål og svar etter visningen ved filmskaper Anne Magnussen. Fortell gjerne din Beffen-historie!

Pris: 200 kr. (+ billettavgift på 20 kr)

Kjøp billetter her: https://fmfhordaland.hoopla.no/sales/event/2787255489

Baker Brun sponser skillingsboller til alle, og det blir gratis kaffe/te.

Mer om filmen: https://www.altforbeffen.no/

Mer om filmskaper: Anne Magnussen har fulgt Linda Holmedal og den lille fergen "Beffen" helt fra Lindas far døde og hun arvet båten og ansvaret.

Filmen ALT FOR BEFFEN hadde norsk premiere på BIFF med utsolgte visninger. Den har blitt tildelt "International Independent Film Awards" og har vært nominert og vist på en rekke norske og internasjonale filmfestivaler.

Magnussen har lang erfaring som regissør, prosjektleder, produsent og forfatter av artikler og manus. Fra ulike posisjoner i  i NRK og i sitt eget selskap EMBLA FILM, har hun hatt ansvar for en rekke filmer og utstillinger.

Hun har ledet produksjoner med budsjetter fra noen hundre tusen til 10 millioner kroner. Alle prosjektene innebar samarbeid med ulike faggrupper.