Bli med til Søndeled Store - Lys i gamle hus

Publisert 22.11.2023

Aust-Agder lokallag markerer Lys i gamle hus- dagen med besøk til Søndeled Store

Siden 2014 har den årlige lysdugnaden vært et høydepunkt for oss som er glad i gamle hus – for den 14. desember er dagen vi sammen kan vise det. Fra ødehus til godt bevarte perler, fra den lille gamlestua til herregården, alle gamle hus kan være med i lysdugnaden.

Vi ønsker å markere det ekstra ved å invitere alle som har lyst til å oppleve Søndeled Store på Søndeled i Risør kommune, der Marit og Kåre Lamø i januar i år tok over eiendommen. Siden den gang har det gått i ett for de nye engasjerte huseierne som tar godt vare på plassen og har spennende planer for stedet. Huseierne er mildt sagt godt bevandret med husprosjekter, da dette er deres 12 prosjekt. Hovedhuset på over 400 kvadratmeter ble bygd i 1750, og gården har 500 mål skog og jaktrettigheter. Det sitter mye i veggene her, bruket har blant annet vært lensmannsgård og har fengselsceller i kjelleren.

Huseierne er lidenskapelig opptatt av bygningsvern og sitter på kunnskap og erfaring om det å sette i stand gamle hus slik at de kommer tilbake til sin tidligere prakt. Eierne vil fortelle om sin lidenskap for bygningsvern, sine prosjekter og veien videre med Søndeled Store, og svare på spørsmål. Bygningsvernsenteret i Risør vil også være tilstede og det blir mulighet til å få informasjon om bygningsvern og ulike tilskuddsordninger generelt.

Så bli med du også, opplev dette fantastiske stedet og de engasjerte eierne, mens vi feirer "Lys i gamle hus dagen"!