Bruk om igjen - Husflytting

Publisert 18.10.2023

Foredrag om husflytting - Fra ødehus til koselig bolig.

Kan vi lære noe av fortiden? Byggebransjen er utpekt som en klimaversting med ansvar for omkring 15 prosent av landets samlede klimagassutslipp, og hele 40 prosent utslipp på verdensbasis. Samtidig står tusenvis av hus og andre bygg i Norge tomme. Ombruk av eksisterende bygninger og materialer står sentralt i det grønne skiftet.

Før i tiden var det ikke uvanlig at hus ble gjenbrukt, flyttet og ombygd.

Lørdag 21. oktober kan du høre om redningsaksjonen og flyttingen av Eidsbergs siste svalgangshus i sitt slag, ved Kari-Marte og Tor Harald Frøyset. Ekteparet driver magasinet Norske Hjem, som setter søkelys på istandsetting av gamle hus, og Bygningsvernbutikken.no. Begge er medlemmer i Fortidsminneforeningen og Kari-Marte sitter også i styret i Fortidsminneforeningen Indre Østfold.

Vi møtes til foredrag om husflytting i den gamle gymsalen på Klokkergården kl 12, enkel bevertning og gruppevis omvisning i svalgangshuset etter foredraget.

Facebookarrangement

Arrangør: Fortidsminneforeningen Indre Østfold/Magasinet Norske Hjem