Grua på Abborhøgda skal bygges opp igjen

Publisert 04.03.2024

Bli med på kurs for å bygge opp igjen en grue på vakre Finnskogen.

Ildsteder har hatt en viktig betydning i den skogfinske kulturen. Ovner med forskjellig funksjon og utforming ble vanligvis oppført i separate bygninger på et skogfinsk tun. Den store og effektive røykovnen i bolighuset, badstua hvor man lauget seg og kokkhuset hvor maten ble laget over grua.

På Abborhøgda har vi et kokkhus hvor den tidligere grua ligger som en sammenrast haug med stein. I den forbindelse inviterer Fortidsminneforeningen til et praktisk kurs for å bygge den opp igjen. Vi får besøk fra tradisjonshåndverker og tørrmurer Berit Bruvik som skal være kursformidler.

Kursdeltagerne gis også mulighet til å være med på en oppstartsdag den 13. mai hvor rammene for gjenoppbyggingen blir diskutert av fagpersoner og representant fra Innlandet fylkeskommune. Interesserte kan krysse av for det på påmeldingskjemaet.

Målgruppe: Håndverkere og lærlinger

Påmelding:
Skjema for påmelding finner du her: Søknadsskjema
Frist for påmelding: 26. april
500 kr,- påmeldingsavgift

Kontaktinformasjon:
For spørsmål eller ytterligere informasjon, kontakt Cathrine Lillo-Stenberg på cathrine@fortidsminneforeningen.no eller mobilnummer: 99309260.