Sør-Østerdal lokallag inviterer medlemmer til håndverkskurs i Hernes, Elverum 26.-28.april.

Publisert 04.04.2024

Kurset som går over tre dager i Hernes, fra den 26. - 28.april, gir både teoretisk innsikt og praktisk arbeid, og omfatter skifte av bunnstokker på østerdalsstue, samt en ekskursjon til Glomdalsmuseet. Kurset er for de som eier et gammelt hus og som ønsker mer kunnskap om tradisjonshåndverk - eller håndverkere som ønske faglig påfyll. Kursleder er tradisjonshåndverker, Sveinung Sletten fra Slettens Vøling AS. Henrik Josefsson, som er antikvarisk tømrer på Glomdalsmuseet, deltar på deler av kurset. Se mer informasjon om program, pris og påmelding.

Kursbeskrivelse – utskifting av bunnstokk og arbeid med tørrmur

Dato: fredag 26.4 – søndag 28.4.2024

Fredag kl. 16:00-19:00 – Introduksjon tilstandsvurdering

Lørdag kl. 09:00-16:00 –Praktisk arbeid

Søndag kl. 09:00- 16:00 – Praktisk arbeid. Dagen avsluttes med ekskursjon til Glomdalsmuseet.

Adresse for kurset: Enok Sletengens veg 24, 2410 Hernes

Om kurset: Kurset gir både teoretisk innsikt og praktisk arbeid, og omfatter skifte av bunnstokker på østerdalsstue i Hernes. Kurset innebærer jekking, sikring og tilpassing av ny stokk med bruk av håndverktøy. Kursholder gir en innføring i tilstandsvurdering kombinert med ekskursjon til Glomdalsmuseet, og felles diskusjon om ulike løsninger for utbytting av tømmer.

Hvem passer kurset for: personer som eier et gammelt hus og som ønsker mer kunnskap om tradisjonshåndverk.

Kursholder: Kurset ledes av erfaren og lokal tradisjonshåndverker, Sveinung Sletten fra Slettens Vøling AS. Henrik Josefsson, som er antikvarisk tømrer på Glomdalsmuseet, deltar på deler av kurset.

Det serveres mat alle kursdager, i tillegg blir det kaffe og kake til pausene. Påmeldingsfrist: 8.4.2024
Pris: kr. 1800,-
Mer informasjon: E-post: ada.grimsgaard@gmail.com /Tlf: 911 95 798 Arrangør: Ada Louise Grimsgaard og Fortidsminneforeningen Hedmark