Kurs i muring av klassiske buer i Middelalderparken i Oslo

Publisert 08.06.2021

Lær prosessen bak muring av klassiske buer i Middelalderparken i Oslo 6. til 10. september. Kurset er i regi av Håndlag - tradisjonshåndverk for unge håndverkere. Åpen dag for publikum onsdag 8. september.

Vi har fortsatt noen få ledige plasser igjen!

Når: Mandag 6. til fredag 10. september 2021

Hvor: Middelalderparken i Oslo

Tema: Muring av buer i tegl- og naturstein

Deltakeravgift:  Kr 500. Dette dekker kurs, materialer, verktøy, kost og losji.

Gjennom uken arbeider vi praktisk med muring med tegl der vi skal bygge en romansk bue, en stikkbue og en gotisk spissbue. Vi skal også jobbe med tørrmuring der vi skal konstruere et hvelv i naturstein. Kurset er lagt opp som en bredspektret innføring i murerfaget og ulike murerteknikker. Vi skal også leske kalk og arbeide med blanding av mørtel.

Vi starter med å lage bueskiver som forskaling i tre, så det blir litt snekring og trearbeider også. Utfordringen bli å slå buene slik at de får god bæreevne. Gjennom uka blir det spennende foredrag og hyggelig samvær.

Fredag har vi som mål at buene skal være ferdige, og uken avsluttes med utdeling av kursbevis. Buene vil bli stående i Middelalderparken til bruk i formidling.

Formidlere på kurset:

• Tore Granmo
  • Berit Bruvik
  • Nils Kristian Nilsen
  • Øyvind Buseth

Prosjektet er et samarbeid mellom Norsk Murforum, Murbyen Oslo, Kulturetaten og Fortidsminneforeningen. Åpen dag for publikum onsdag 8. september. Se arrangement på Facebook.

Les mer i det detaljerte programmet her