Kurs i tradisjonell milebrenning av tjære i Brumunddal

Publisert 08.02.2024

Utlysning: Vi inviterer interesserte til å være med på kurs i tradisjonell milebrenning av tjære i Brumunddal 29. august - 3. september.

I samarbeid med Innlandet fylkeskommune og Riksantikvaren kan vi med glede invitere til kurs i tjærebrenning!
Fra torsdag 29 august - 3 september kan du bli med på brenning på i Veldresagvegen 111 i Brumunddal. Her treffer du Tore Granmo og Sverre Christoffer Guldberg som starter opp en splitter ny mile.

SØKNADSFRIST 20 JUNI

Målgruppen for kurset er bred. Kurset passer for deg som er skogbruker, håndverker, malemester eller bare interessert.
Du må være forberedt på å kunne ta i et tak, det blir lange dager.
Vi har til sammen 12 plasser på kurset.

Tema
Kurset vil omhandle nevertekking av milekjelen, stabling av tyrispik og uttak av torv for tetting av milen.
Under selve brenningen settes det opp vaktordning for brenning døgnet rundt i ca. 2 - 3 dager. Vi starter opp med middag og kveldsforedrag kl. 17:00 på torsdagen. Selve kurset starter fredag morgen. Vi satser på å tenne milen på søndagen. (væravhengig)
Ta en titt på videofilmen nedenfor som gir et inntrykk av kursets innhold.

Formidling
På kurset treffer du

Steinar Moldal. Byggmester, ingeniør, daglig leder av Dovre handverkssenter AS på Hjerleid. Kursholder og rådgiver i materialkunnskap, skogforsking og i tradisjonelle byggeteknikker. Medforfatter av flere fagbøker om lafting, reiste konstruksjoner m.m Han har lang erfaring med milebrenning gjennom kursing på Hjerleid Handverksskole.

Einar Engen. Han er utdannet skogtekniker, og har lang erfaring innen kulturminnevern.

Innlosjering

Vi leier inn en diger lavvo for overnatting (en såkalt Stratus 72). Det går også an å slå opp eget telt. Bobil/campingvogn er også en mulighet. Alternativt hoteller i Brumunddal (ca. 15 minutter med bil unna), AirBNB eller hytteutleie i området.

Mat
Deltakerne på kurset får frokost, lunsj og middag.

Du må ha med
* Arbeidsklær
* Godt fottøy (fjellstøvler, beksømstøvler ol.)
* Arbeidshansker
* Egen vannflaske og kaffekopp
* Åndedrettsvern / støvmaske med filter

Inne nøl med å ta kontakt hvis det er noe du lurer på.