Kurs i vindusrestaurering Lyngør gamle skole

Publisert 05.09.2023

Dette kurset er designet for å gi deg praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap som er nødvendig for å restaurere og bevare vinduer på en effektiv og autentisk måte. Dette inkluderer tradisjonell linoljebrenning avmetall, glasskjæring, linoljemaling, kitting og enkle trereparasjoner.

I samarbeid med Fortidsminneforeningen og Kulturminnefondet arrangerer Frida og Espen på nytt kurs i vindusrestaurering på gamle Lyngør skole 7-8. oktober 2023. Nytt fra i fjor er at man i år tar med sitt eget vindu som man ønsker å restaurere. Samme dyktige kursholder som i fjor, Chris Nerdal fra Sekel AS, instruerer og lærer bort sin kunnskap.

Det anbefales å melde seg på kurset tidlig for å sikre seg en plass. Noen plasser prioriteres personer i alderen 18-29 år. Det vil være mulig å overnatte på stedet i privat eller delt rom. Det vil også serveres mat og drikke gjennom hele kurset. I tillegg er det i år mulighet for å bestille noe ekstra god drikke fra Sløyden (café/pub) lørdag kveld.

Ta kontakt med Espen Moseidjord på espenmoseidjord@hotmail.com eller tlf. 41104588 for påmelding og praktisk informasjon. Deltakelse er gratis, inkludert kost og losji. Det vil kreves et depositum ved påmelding for å holde av plassen.

Det er plass til 10 deltakere, så førstemann til mølla, påmeldingsfrist 25.sept.

For påmelding kontakt Espen Moseidjord innen 25.sept.

e-post: espenmoseidjord@hotmail.com

mobil: 41104588

Formålet med kurset er å gi grunnleggende forståelse av oppbygging, funksjon og vedlikehold av gamle vinduer. Gamle vinduer er verdt å ta vare på. Spørsmål eller andre henvendelser kan sendes til Espen Moseidjord.

Adkomst:
Det går rutebåt fra Gjeving (Nybrygga) til Lyngør (Holmbrygga) kl. 10.00 på lørdag og fra Lyngør til Gjeving kl 16.57 på søndag. Pris 35,- hver vei. Det finnes parkeringsmuligheter like ved Gjeving brygge dersom man kommer med bil.