Perle under restaurering på Storhaugen gård i Asker

Publisert 18.04.2024

På Storhaugen gård skal låven settes i stand med tradisjonelle teknikker og materialer fra gården. Når den er ferdig vil låven få ny bruk. Bli med å bli inspirert!

På gården Storhaugen i Asker kommune skal det bli ny aktivitet. De første byggene på eiendommen er fra slutten av 1800-tallet. Her har det vært gårdsdrift og dyrehold. Tidligere eiere har drevet med både bringebær- og tobakk-produksjon. Den ene låvebygningen er registrert i kommunens kulturminneplan med høy verneverdi.

Nye eiere av gården har lyst til å ta i bruk låven igjen, men på en ny måte. Ønsket er å kunne bruke låven og eiendommen til helse, kultur og friluftstilbud. Eieren jobber selv med dette til daglig og ser muligheten for å utvikle et tilbud på egen eiendom. Sammen med håndverkerne i Løken bygg blir nå låven istandsatt med tradisjonelle teknikker og med materialer fra gården.

Vi starter med en introduksjon om gården, låven og det pågående restaureringsarbeidet. Deretter vil det bli mulig å se seg rundt. Vi stiller med enkel bevertning.

“Perle under restaurering” arrangeres i samarbeid med Akershus fylkeskommune. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Grunnet bevertning er det påmelding. Velkommen!

PÅMELDING: bvs@fortidsminneforeningen.no innen 21. mai.
Spørsmål? Ta kontakt på 97 00 58 58

ADKOMST OG PARKERING: Sundbyveien 83, 3477 Båtstø. Parkering ved garasjen.