Seminar «Den prisverdige kystkulturen»

Publisert 08.06.2023

Fortidsminneforeningen Nordland avdeling i samarbeid med Helgeland museum inviterer til seminaret «Den prisverdige kystkulturen».

Seminaret arrangeres i forbindelse med tildeling av Fortidsminneforeningens bevaringspris for 2023. Prisen tildeles 3 ildsjeler for bevaring av kystkulturen, gjennom røkting av ærfugl med istandsetting av e-hus, sanking av dun og formidling av tradisjoner. Denne kulturutvekslingen mellom ærfugl og folk har lange tradisjoner og bidratt til at det fortsatt er en koloni med ærfugler ved Selvær, i den ytre skjærgården på Helgelandskysten.

Program for seminaret:
Den prisverdige kystkulturen

Tidsramme: 15:00-18:00
Sted: Kapellet på Selvær

15:00-15:10 Fuglevoktere og tradisjonsbærere Velkommen v/ Arnstein Brekke, Fortidsminneforeningen

15:10-15:35 Edderdun i nord v/ Jon Suul, forfatter

15:35-15:50 Egg- og dunvær i Træna gjennom historien v/ Ann Kristin Klausen, avdelingsleder Nesna Museum

15:50-16:00 Kaffepause

16:00-16:30 Ahoo Ahoo - kulturutveksling mellom ærfugl og folk på Selvær v/ Eva Bakkeslett, Kunstner, kurator og kulturaktivist

16:30-16:50 Utfordringer for kystens kulturarv, et internasjonalt perspektiv v/ Ave Paulus, ICOMOS, Klimadepartementet Estland

16.50-17:00 Spørsmål og kommentarer

17:00-18:00 Vi vandrer i ærfuglens landskap sammen med tradisjonsbærerne Eivind Hansen, Jann Sandøy og Gerd Jakobsen.

Gratis og åpent
Seminaret er gratis og åpent for alle, ingen påmelding, Velkommen!

Praktisk informasjon
Det er mulig å reise til og fra Selvær fredag 16. juni uten å overnatte, fra steder som Sandnessjøen, Nesna og Stokkvågen.

Ved reiser til og fra Bodø er utreise torsdag 15. juni og retur lørdag 17. juni, og med overnatting på Selvær eller Husøy. Ta evt. kontakt med Arnstein Brekke tlf. 90976119 om reise og overnatting.

Se rutetider på Reis Nordland
Selvær finnes her:
Liten øy STOR OPPLEVELSE (xn--selvr-vra.no)