DIGITAL VEI TIL KULTURARV

Kunnskap om fortida gir innsikt for ei bærekraftig framtid. Bli med på digitale turer og opplevelser fra klasserommet eller sofaen hjemme til noen av landets mest kjente og verdifulle kulturminner.

Ei uheldig flaggermus fra Urnes stavkirke som barns bærekraft-forbilde

Det ble stor ståhei da flaggermus gjorde fra seg i Urnes stavkirke og skadet treverket i den verdifulle stavkirka på UNESCOs verdensarvliste. Hva gjør man med ei freda flaggermus som gjør skade i ei freda stavkirke? Jo, Fortidsminneforeningen skapte barnemaskotten Fortimus. - Den uheldige flaggermusa fra Urnes har nå blitt barnas veiviser til å ta vare på kulturminner og naturen de er en del av. Vi har utviklet Fortimus-læringshefter som kan brukes i undervisningen på 1- 4 trinn. Handlingen er lagt til Urnes stavkirke, men problemstillingene er universelle. Her kan barn lære å bli glad i kulturminner og naturen de er en del av. Her kan barn på en morsom måte lære om viktige historiske hendelser sammen med en gøyal flaggermusfamilie.

Heftene revideres. Foreløpig er hefte nr. 1 tilgjengelig for nedlasting.

3D-tur til stavkirker

Fortidsminneforeningen digitaliserer stavkirkene for klasserom over hele landet

Fortidsminneforeningen har laget 3D-filmer fra flere av våre stavkirker som en læringsressurs i det nye tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» som ble innført i grunnskolen denne høsten. Stavkirkene er i seg selv et symbol på bærekraft. Vi vet at skoler ikke alltid kan ta turen til kulturminner – men nå kommer foreningens kulturminner inn i klasserommet i stedet. En digital reise er en bærekraftig reise. God tur til elever og lærere!

Nore stavkirke (1176) Numedal,Viken fylke:

Uvdal stavkirke (1168) Numedal, Viken fylke:

Urnes stavkirke (1130) Luster i Sogn, Vestland fylke:

Kvernes stavkirke (1633) Averøy, Møre og Romsdal fylke:

Torpo stavkirke, Viken fylke

Borgund stavkyrkje, Vestland

Forunderlige skapninger i 3D

En tegneserie uten like i den eneste stavkirka på UNESCOs verdensarvliste

Øverst på de 18 stolpene inne i Urnes stavkirke er det utskåret fabeldyr, skumle beist, mennesker og dyr. En forunderlig billedverden, nærmest som en tegneserie. Tenk deg at folk gjennom mange hundre år har kikket opp på disse utskjæringene, høyt der oppe i mørket i kirka. Barn og voksne har undret seg over de frodige utskjæringene med alt fra en kamel til en løve med skorpionhale. Nå kan alle komme tett på de underlige skapningene i Urnes i 3D. Her er noen av dem:

Digital tur til klosterliv i middelalder

Opplev Tautra kloster anno 1250

Fortidsminneforeningen ønsker å være i klasserommet og gi elever kunnskap om fortida som de kan bruke til å forme framtida.  – Ei bærekraftig framtid. Vi ønsker å gi bærekraftige ikke-reiste digitale opplevelser som skoler over hele landet kan ta del i. Derfor har vi laget en digital modell av Tautra Mariakloster i Trøndelag.

I dag er det ikke mange steinene igjen av det som var ei flott klosterkirke med et klosteranlegg rundt. I den digitale verdenen har vi laget en modell av slik klosteret det kan ha sett ut. Her kan du få en følelse av hvordan munkene levde. Hvordan det kan ha sett ut den gangen munkene satt i klostergården og leste, når de beskar frukttrærne sine eller søvndrukne tuslet ned trappen nattestid for dagens første bønn. Her tar vi deg på en digital tidsreise 800 år tilbake i tid: digitaletautra.no

Utforsk kulturminner

La elevene utforske kulturminner og lære historie

Fortidsminneforeningen eier 43 kulturhistoriske eiendommer landet rundt, og mange av disse er knyttet til sentrale deler av norsk historie. De er derfor en viktig kilde til kunnskap om milepeler i historien. Men ikke bare det. Eiendommene ligger der de alltid har ligget gjennom hundrevis av år.

Landskapet rundt er derfor også en viktig læringsressurs som barn og unge kan utforske. Her er det spor etter menneskers aktivitet, her er det ofte et kulturlandskap med et stort mangfold av planter og arter. Her ligger svar på flere utfordringer rundt et bærekraftig samfunn.

Fortidsminneforeningens eiendommer er derfor en nyttig læringskilde for elever og lærere i det nye tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling». Utforsk fortiden! Fortidsminneforeningen

Skatt fra middelalder i 3D

Se opp i en sjelden skatt i Hopperstad stavkirke i Vik i Sogn

Inne i stavkirken er det en overbygning i tre over et alter. Det antas at den er 700-800 år gammel. Stolpene har de fineste utskjæringer og hvelvingen har vakre og godt bevarte malerier. Dette er en sjelden skatt fra middelalder! Her kan du se den på nært hold i en 3D-modeller: https://skfb.ly/6W9L8

Her kan du se bilder og lese litt om den vakre baldakinen over alteret i Hopperstad stavkirke Fortidsminneforeningen

3D-tur til kirkehistorien

Lær om kristningen av Norge i Moster gamle kyrkje

Moster gamle kyrkje står på historisk grunn. Det var på Moster at Olav den hellige og biskop Grimkjell holdt ting i 1024. Her ble kristenretten vedtatt, og Moster skrev seg inn i historien om kristningen av Norge. I 2024 er det 1000 år siden Mostratinget.

Jostein Kallevig i ressursgruppa for IKT i skolen i Stavanger kommune har i samarbeid med Fortidsminneforeningen laget en 3D- film med oppgaver for mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Ta turen til en viktig plass i norsk historie:

3D-model av Borgund Stavkirke

Utforsk detaljene i en stavkirkekonstruksjon i modellen nedenfor.

Borgund stavkirke regnes som en av de best bevarte stavkirkene og er kjent for sin avanserte konstruksjon. Nå har en gruppe forskere fra Det tekniske universitetet i München, leder av Dr. Andrij Kutnyi, undersøkt stavkirken med høyteknologiske verktøy. I denne 3D-modellen har du mulighet til å oppleve konstruksjonen i all sin detaljrikdom. Les mer om forskernes nyskapende arbeid her.

Controls:

Drag mouse to rotate