Leie Rødven stavkirke i Møre og Romsdal

Publisert 07.06.2023

Rødven stavkirke i bygda Rødven kan leies til både bryllup og barnedåp. Med sin storslåtte beliggenhet og vakre interiør er stavkirken en helt spesiell ramme rundt livets store begivenheter.

Rødven er en av landets 28 bevarte stavkirker. Den har vært i Fortidsminneforeningens eie siden 1907 og drives i dag som en museumskirke. Rødven stavkirke er vigslet, og har en årlig Olsok-gudstjeneste, 29. juli.

Stavkirken kan også leies til både bryllup og barnedåp. Med sin storslåtte beliggenhet og vakre interiør er stavkirken en helt spesiell ramme rundt livets store begivenheter.

For andre som ønsker å ta turen til Rødven, er det stor fleksibilitet for å kunne avtale tid for et besøk med omvisning i den vakre kirka, også utenom den ordinære åpningstiden og besøkssesongen (fra tredje uke i juni til tredje uke i august)

For avtale om leie, pris og tilleggsinformasjon, ta kontakt med besøksansvarlig Marianne Brevik: Tlf. 91 64 69 69 eller e-post mariannetbrevik@hotmail.com

Bryllup

• Det er tillatt med 90 personer i henhold til brannforskrift.
  • Man leier kirken, og må selv ordne med prest for vielsen.
  • Når bryllup avtales i kirkens besøkssesong om sommeren blir kirken stengt så lenge som nødvendig den dagen.
  • Og selvsagt kan dere komme dagen før for pynting. Kirken er så vakker i seg selv, men moderat pynting er greit.
  • Vi må være forsiktig med lys, men det tillates tenninga av to lys på alteret.
  • Musikk ved seremoni bestemmes og ordes av leietaker. Det er ikke strøm eller orgel i kirken. Men om musikkinstrument trenger strøm kan det ordnes skjøteledning fra bårehuset.
  • Det vil alltid være en person fra Fortidsminneforeningen til stede for brannvern og sikkerhet.
  • Ved utleie inngås kontrakt, og en person fra leietaker vil være ansvarlig for leien og få ekstra informasjon om sikkerhet ang. brann osv.

Barnedåp

• Man kan leie kirken og selv velge dato og tidspunkt for barnedåpen
  • Vår lokale sogneprest i Rauma er meget positiv for dette tilbudet.
  • Men dere må gjerne velge selv hvem som skal døpe barnet, det trenger ikke være lokal prest.
  • Samme regler for utleie og bruk av kirka gjelder som ved bryllup.

Pensjonistforeninger og firmaturer

Det er lett å kombinere et besøk i stavkirken med andre flotte opplevelser i Rauma, f.eks. gondoltur til toppen av Nesaksla på Åndalsnes. Ta lunsjen på toppen med fantastisk utsikt eller nede i sentrum på Tindemuseumet. Rauma har mye å by på og det er mange muligheter, så ta heller kontakt for ytterligere informasjon og avtale om besøk i Rødven stavkirke.

FLERE EIENDOMMER TIL UTLEIE