Oppdag Moster gamle kirke virtuelt!

Publisert 26.08.2021

Hvilken rolle har Moster gamle kirke spilt i vår nasjonale historie? Det kan du lære om i denne virtuelle omvisningen.

KLIKK HER: VIRTUELL TUR I MOSTER GAMLE KIRKE

Nasjonalskatten Moster gamle kirke i Bømlo, Vestland, fikk mye oppmerksomhet denne uken da det ble kjent at Barne- og familiedepartementet avslo søknad om midler til restaurering av den lille middelalderkirken fordi den ikke var eid av Den norske kirke. Avgjørelsen var både urimelig og gjort på et sviktende grunnlag, noe statsråd Kjell Ingolf Ropstad da også innså. Avslaget ble omgjort - og enda viktigere: I fremtiden skal ikke eierskap spille inn når penger til viktige kirkebygg skal fordeles.

Den virtuelle omvisningen er laget for skolen av Jostein Kallevig, Stavanger kommune, i samarbeid med Fortidsminneforeningen: Flere virtuelle turer til andre av Fortidsminneforeningens eiendommer har vi samlet i DIGITAL VEI TIL KULTURARV

GOD TUR!