Kurs i håndhøvling

Publisert 03.11.2020

Vil du lære om forskjellige typer høvler, hva de brukes til og om ulike teknikker? Bli med på kurs på Glomdalsmuseet 25. og 26. november.

På kurset skal vi lære om forskjellige typer høvler og hva de brukes til, med oppsetting av såle og stål, og hvordan bruke verktøyet. Materialkvalitet og hvordan treet er oppbygd er også en del av kurset, for å vite hvordan man skal høvle. Vi går gjennom ulike teknikker, f.eks. sletthøvling, not/fjærhøvling med og uten skottbenk, profilhøvling og takbordhøvling.

Innlandet fylkeskommune arrangerer kurset sammen med Fortidsminneforeningens program «Kulturminner for alle». Målgruppa er særlig unge handverkere. Kursholder er Hans Andreas Lien fra Gjøvik som jobber som tømrer og tradisjonshåndverker, og han har spesialisert seg på høvelmaking og håndhøvling. Tradisjonshandverker ansatt ved museet, Henrik Josefsson, hjelper også til.

Kurset er gratis og inkluderer lunsj og kaffe. Deltakerne får kursbevis. Vi skal stå under tak i den freda dansepaviljongen på museet, men ta på varme klær. Det blir også ei befaring for å se på ei seterstue på museumsområdet, og vi får se på høvler fra museet si samling. Ta gjerne med høvler og skottbenk hvis du har.

Onsdag 25. og torsdag 26. november kl. 08.00 til 16.30

Påmelding til agnethe.jovall@innlandetfylke.no / 99490087 innen 18. november.

OBS: Begrensa plasser. Vi tar hensyn til korona og avstand til hverandre. Nærmere opplysninger om oppmøtested og program sendes deltakerne senere.