Kurs i skavelmaking

Publisert 30.09.2020

Skavelen er forløperen til høvelen og var i bruk fra vikingtid og fram til utpå 1900-tallet. Det er et utrolig anvendbart verktøy som alle tradisjonshåndverkere bør ha minst ett av!

Skavelen kan brukes til å slette flater som en høvel, for å slette/jamne laftetømmer, og til barking og for å fjerne bast.

Lørdag 24. oktober kl 8-16 kommer høvel- og verktøymakeren Jarle Hugstmyr til bygningsvernsenteret på Kongsberg, Tillischbakken 8-10, 3613 Kongsberg, og bistår oss i skavelmakinga. Målet er at alle kursdeltakerne skal lage ferdig sin skavel i løpet av dagen. Vi har kjøpt inn skavelstål fra Verktøysmia/Jon Dahlmo, Myhresmia/Øystein Myhre og Terje Granås.

Modellen du velger å lage kan være en av de vi har med eksempler på, eller du kan eventuelt velge en annen variant om du har bilder og mål sjøl. Bjørk til skaft har vi på bygningsvernsenteret.

Pris for medlemmer av Tradisjonshåndverkere i Buskerud kr. 2.200
Pris for ikke-medlemmer: 2.700
Inkl. stål og bjørkeemne.
(Ny skavel koster 2.745 pluss frakt)

OBS! Begrenset antall plasser - 8 stk!

Påmelding: https://tinyurl.com/skavelkurs

Spørsmål rettes til på Ivar Jørstad 90522073.