Kurs i skiftertekking

Publisert 05.08.2020

Kurs i skifertekking på Øvre Brekkebakkdn - Prosjektet er støttet av Fortidsminneforeningen Kulturminner for alle

For deg som ønsker å lære hvordan man legger et eget tak.

Arrangøren er Tor-Evert Johansen. Han er student ved Hjerleid Handverksskole og gårdseier. Har studert tidligere på Kunstskolen i Bergen og Sogn Jord- og Hagebruksskule. Holder på å gjenreise Øvre Brekkebakkadn i Vang i Valdres.

Odd Arne Rui er formidler på kurset som varer i 3 dager.

Kursavgift 2500kr / For medlemmer av Fortidsminneforeningen 2200kr

Vi skal legge tradisjonelt, som vil si at man legger rett på troa (tretak). Du vil se at taket kommer til å virke mer organisk og får derfor et vakkert, naturlig uttrykk. Hvis du ønsker å legge på lekter der hjemme, er det ingenting i veien for det. Noe av det vi vil lære er:

• Hvordan sortere stein
  • Forming av skiferstein
  • Selve prosessen og hvordan man skal arbeide effektivt
  • Hvordan legge i kilerenna (møtet mellom to takflater, og hvordan tenke rundt pipa.
  • Sikkerhet

Kursavgiften vil dekke undervisningen, kaffe og noe attåt. Ta med egen niste.

Det er enkle forhold på Øvre Brekkebakkadn, med solcellepanel, vann i bekken og utedo. Men vi tror at det kommer til å bli en minnesrik opplevelse!

Det er lite med parkering så det er fint om folk kan kjøre sammen, eventuelt parkere i svingen nedenfor Nordabergsvegen 390.

Det er plass til maks 10 kursdeltagere.

Spørsmål og påmelding: torevert@gmail.com

Adresse: Nordabergsvegen 396, 2973 Ryfoss