Mæhle-samlingen selges til inntekt for Jorderik

Publisert 18.08.2020

Få med deg salgsutstillingen i Lillehammer 19. og 20. september

Enearvingen etter Jorderik-kunstneren Ole Mæhle donerte i 2019 hele 870 malerier, litografier og skisser til Fortidsminneforeningen. Nå skal inntektene fra salget av kunsten gå til istandsettingen av kunstnerhjemmet.

Av Trond Rødsmoen

– Her er det mange veldig gode arbeider, sier kunsthistoriker Nina Castberg Bråthen. Hun lever av å taksere og vurdere kunst for privatpersoner og bedrifter, og ble kjent med Ole Mæhles kunst da hun tidligere jobbet for Blomqvist kunstauksjon. Tidligere i år har hun hatt oppgaven med å gå igjennom hele samlingen som er blitt donert til Fortidsminneforeningen og vurdere kvalitet og prissetting.

LES MER OM ARRANGEMENTET

Salgsutstillingen var opprinnelig planlagt i mars 2020, men måtte utsettes på grunn av koronapandemien. Nå prøver vi igjen: Kunstsamlingen til maleren og kunstskribenten Ole Mæhle pakkes nå fram på nytt og skal selges i Kulturhuset Banken i Lillehammer 19. og 20. september. Dette skjer i regi av Fortidsminneforeningen som kjøpte kunstnerhjemmet Jorderik sommeren 2019 for å redde det fra forfall og finne ny bruk. Inntektene fra kunstsalget går i sin helhet til istandsettingen av eiendommen.

MOTIVER FOR ENHVER SMAK

– Dette er en stor samling, vi telte hele 870 verk innen alle typer teknikker og formater, fra oljemalerier, akvareller, blandingsteknikker og litografier til helt enkle, usignerte blyantskisser, sier Bråthen.

Motivene er svært varierte, og de fleste er figurative fremstillinger av natur og landskap. Mange er fra Bøverdalen, Jotunheimen og Lillehammer-området, og også fra hagen i Jorderik. Men her er også mer eksotiske motiver fra Mæhles utenlandsopphold i Marokko og på Kreta og Sicilia. Og bilder fra skjærgårdslivet i Bamble, der familien hadde landsted.

JORDERIK: GAMLE HUS BYR PÅ OVERRASKELSER (FILM)

– Her er det noe fint for enhver smak, sier den erfarne kunstkjenneren som vurderer en pris på mellom kr 500 og kr 3000 for de fleste bildene. – Men forhåpentligvis vil enkelte av de beste bildene gå for mer enn dette. Her er det ikke en øvre grense, det er markedet som bestemmer. I motsatt ende har vi de enkle, men dekorative blyantskissene som kanskje vil gå for en 100-lapp eller to.

Her er det med andre ord mulig å gjøre et kupp!

– Poenget her er jo å gi en donasjon til Jorderik-prosjektet og samtidig få et kunstverk knyttet til eiendommen som takk, sier Peter Jacobsen, som har hatt ansvar for Jorderik-prosjektet og salgsutstillingen. Han håper at mange vil få lyst på en håndfast og dekorativt bevis på at man har bidratt til at denne perlen av en eiendom nå blir reddet.

– Kanskje er folk villige til å gi litt over prisantydning når de vet det går til et godt formål, legger han til.

LES OM JORDERIK-PROSJEKTET: VI REDDER ET KUNSTNERHJEM

Gjennomgangen av alle bildene har vært morsom og interessant, synes Nina Castberg Bråthen, særlig fordi det store antallet bilder er som en gjennomgang av hele kunstnerskapet til Ole Mæhle, fra tidlige arbeider til de seneste. Hovedvekten er fra 1970- og 1980-tallet. På Lillehammer kommer hun selv til å være tilstede under salgsdagene i september for å gi publikum kunstfaglig veiledning.

DONERTE SAMLINGEN TIL FORENINGEN

Det er Therese Mæhle, barnebarnet til Ole Mæhle, som har gitt denne flotte gaven til Fortidsminneforeningen. Hun er selv kunstner, bosatt i Spania, og skjønte straks hva hun skulle gjøre med alle bildene da hun fikk høre om Jorderik-prosjektet i 2019.

– Jeg har ingen arvinger selv, og dette ble en fantastisk mulighet til å gi farfars kunst til et godt formål, sier Mæhle. Hun har mange gode barndomsminner fra besøk hos besteforeldrene i Jorderik – eller Jorderike som hun og familien kaller eiendommen. Hun viste tidlig kunstneriske talenter selv, noe som skapte et spesielt bånd mellom henne og farfar Ole.

– Jeg fikk lov til å tilbringe tid sammen med ham i atelieret, rote i malersakene hans og se ham arbeide. Er det noe som minner meg om barndommen i Jorderike så er det lukten av oljemaling og terpentin. Og lyden av det helt spesielle håndtaket i døren inn til atelieret, sier Therese Mæhle.

BODDE SELV I HUSET EN ISKALD VINTER

Sammen med moren fikk Therese selv også anledning til å bo et år i det store tømmerhuset i Lillehammer, etter at faren hadde arvet det.

– Det året ble jeg kjent med huset på en helt annet måte. Høsten var hyggelig, men vinteren som fulgte var forferdelig; med 30 minusgrader klarte vi ikke å holde plussgrader i alle rommene. Det er utrolig hvordan farfar klarte å male under sånne forhold, sier Therese Mæhle.

Nå er hun bare takknemlig for at huset igjen skal settes i stand. Hun håper at mange i Lillehammer og området rundt ser verdien i å sikre seg en bit av kunstnerhjemmet i form av ett av Ole Mæhles arbeider.

FØLG VENNER AV JORDERIK PÅ FACEBOOK