Salgsutstilling av Mæhle-samlingen til inntekt for Jorderik

Publisert 18.08.2020

Helgen 19. og 20. september selger vi kunst i Kulturhuset Banken til inntekt for istandsettingen av kunstnerhjemmet Jorderik i Lillehammer. Ved å gi et bidrag får du samtidig et kunstverk knyttet til eiendommen som takk.

Arvingen etter kunstneren Ole Mæhle donert i 2019 hele 870 malerier, litografier og skisser til Fortidsminneforeningen. Helgen 19. og 20. september kan du sikre deg et eller flere av disse: Alle inntektene fra salget går til istandsettingen av kunstnerhjemmet Jorderik i Lillehammer, der kunstneren levde og virket store deler av sitt liv.

SE ET UTVALG AV BILDENE HER

Kunsthistoriker Nina Castberg Bråthen har hatt oppdraget med å vurdere samlingen etter maleren og kunstskribenten Ole Mæhle ((1904–90). Den består av arbeider i alle typer teknikker og formater, fra oljemalerier, akvareller, blandingsteknikker og litografier til helt enkle, usignerte blyantskisser.

Bråthen har foreløpig antydet at de fleste bildene prises fra kr 500 til kr 3000, men tror at enkelte av de beste bildene vil gå for mer enn dette. Her er det ikke en øvre grense, det er markedet som bestemmer. I motsatt ende har vi de enkle, men dekorative blyantskissene som kanskje vil gå for en 100-lapp eller to. Ved å gi et bidrag til Jorderik-prosjektet får du samtidig et kunstverk knyttet til eiendommen som takk.

Motivene er svært varierte, og de fleste er figurative fremstillinger av natur og landskap. Mange er fra Bøverdalen, Jotunheimen og Lillehammer-området, og også fra hagen i Jorderik. Men her er også mer eksotiske motiver fra Mæhles utenlandsopphold i Marokko og på Kreta og Sicilia. Her er også bilder fra skjærgårdslivet i Bamble, der familien hadde landsted.

Samlingen er donert av Therese Mæhle, barnebarn av Ole Mæhle. Inntektene fra kunstsalget går til restaureringen av kunstnerhjemmet Jorderik i regi av Fortidsminneforeningen. Salget vil foregå i Kulturhuset Banken.

LES: MÆHLE-SAMLINGEN SELGES TIL INNTEKT FOR JORDERIK

Arrangementet følger alle nasjonale retningslinjer for å forhindre smitte av Covid-19. Vi er svært opptatt av at dette skal være et trygt arrangement.

PROGRAM

(Med forbehold om endringer)

Lørdag 19. september
Kulturhuset Banken

11:00 - 18:00 Salgsutstilling

* Nina Castberg Bråthen om Ole Mæhle og kunstsalget

12:00 - Kunstgaven

* Styreleder Margrethe Stang overrekker takkebrev for donasjonen til Therese Mæhle

13:00 - Foredrag - "Lillehammer og familien Mæhle"

* Nina Hovda Johansen

12:00 - 18:00 Åpent hus på Jorderik
Erik Bues Veg 17

* Mathilde Sprovin orienterer om istandsettingsprosjektet
* Ingeborg Sørheim og Marit Myrstad fra VEA Planteskole forteller om hageprosjektet
* For barna: Vær en kunstner!

Søndag 20. september
Kulturhuset Banken

10:00 - 15:00 Salgsutstilling

* Nina Castberg Bråthen om Ole Mæhle og kunstsalget

10:00 til 15.00 Åpent hus på Jorderik
Erik Bues Veg 17

* Mathilde Sprovin orienterer om istandsettingsprosjektet
* Ingeborg Sørheim Marit Myrstad fra VEA Planteskole forteller om hageprosjektet
* For barna: Møt Fortimus!

Smittevernstiltak:

• Alle besøkende bes overholde 1-metersregelen.
  • Det vil være håndsprit tilgjengelig flere steder.
  • Hold deg hjemme hvis du er syk.

Kontakt:

Spørsmål om salgsutstillingen rettes til Lars Erik Haugen i Fortidsminneforeningen, tlf. 918 50 312

LES MER OM JORDERIK-PROSJEKTET