Elever skal redde den historiske brygga i Verdal

Publisert 28.03.2022

Prosjekt Rostadbrygga er en treårig satsning der elever fra Verdal og Steinkjer videregående skoler skal være med på istandsettelsen av et viktig lokalt kulturminne.

Prosjekt rostadbrygga er et samarbeid med vennelaget Øras Vel, Trøndelag fylkekommune og inngår i prosjektet Håndlag. Målet er å gi tre elevkull et kurstilbud i viktige tradisjonelle håndverksteknikker og få mer forståelse for reparasjon av eldre bygg.

I år skal elever fra Verdal og Steinkjer VGS. skal få innføring i restaureringslaft.
Elevene skal igjennom teori og praksis i trønderlaft på restaureringsarbeidene. De skal være med å kante tømmer, slipe verktøy og lære om vernefilosofi og bygningshistorie. Klassene får en uke hver på kurs. Formidlerne er Anders Gimse, Eirik Ulvan, Morten Pedersen og Einar Strand.

Vennelaget har jekket opp bryggen på dugnad og gjort alt klart for kurset som starter mandag 28. mars.
Saken fortsetter under bildet.

I årene fremover er planen at elevene skal få kurs i utbedring av panel i 2023. Den gamle brygga har vært i hardt vær i mange år og stått uten vedlikehold i lang tid. Dette gjør at det må byttes ut en del virke. Det er jo en ypperlig anledning til å få kursing i håndhøvling av panel! Vi skal skifte ut så lite vi kan, men vi frykter at det er en del som må skiftes ut med nytt virke. Samtidig er også dette en viktig kunnskap for elevene på byggfagslinjen å få med seg i skoleløpet. Fortidsminneforeningen erfarer at det er mye fokus på montering og nybygg for lite fokus på reparasjoner av bygg. Hvordan vurderer man hva som må repareres? Forhåpentlig vis vil disse ukene på Rostadbrygga være inspirerende til å spesialisere seg innen et fagfelt som kommer bygningsvernet tilgode.
Saken fortsetter under bildet.

Det siste prosjektet Håndlag skal være med å arrangere er kurs i tradisjonelle malingsteknikker. På brygga er det nemlig både tran-maling komposisjonsmaling og linoljemaling. Målet i 2024 er at elevene skal få lage og koke eken komposisjonsmaling, og få være med på påføring av tranmaling. Det er ikke mange vinduer som skal restaureres på brygga, men målet er også at disse skal restaureres som en dela av kurset, og disse skal males med linoljemaling. Disse tradisjonsmalingene er viktige for tømrerlinjen å være med på, også for å få bedre forståelse for hva slags overflatebehandling som brukes på treverk.

I fremtiden er målet at Rostadbrygga skal få nytt liv og innhold, og være det viktigste minnet etter byens historiske vannlinje i Moparen lekeplass. "På 17. mai kan det til og med hende at du kan få gå på do her!" - Sier Jan Juberg, som er leder for Øras Vel. Vi ønsker elevene lykke til!

AKTUELT