Møt årets fire unge stipendmottakere!

Publisert 07.02.2023

En blikkenslager, en murer og to tømrere: Håndlag har gleden av å gratulere fire unge, dyktige tradisjonshåndverkere med stipend på 25 000 kroner hver.

Hvert år deler Fortidsminneforeningen ut fire stipend til unge håndverkere som ønsker å lære mer om tradisjonshåndverk. Stipendtildelingen er i regi av foreningens satsing Håndlag, finansiert av Sparebankstiftelsen DNB. Pengene er øremerket valgfrie kurs på TRE-seminaret på Dovre og Handverksdagene på Røros.

Vi hadde ved søknadsfristen 1. november fått inn 17 solide søknader, og det har vært en vanskelig prosess å velge ut de fire heldige. De fire som mottar stipend i 2023 er:

Rebekka Anette Vestnes Juul Kolvik

28 år, tømrer, Ålesund i Møre og Romsdal

Rebekka begynte som voksenlærling i tømrerfaget i 2021 og satset på drømmen om å bli håndverker. Da hun senere deltok på jenteworkshop i regi av Fortidsminneforeningen fikk hun øynene opp for noe enda mer spennende innen faget. HUn har også vært med på kurs i rotknær og grindverkskonstruksjon i Tvedestrand og laftekurs på Abborhøgda.

Rebekka opplever at det ikke er mange som driver med tradisjonshåndverk i området og gleder seg til å treffe flere som brenner for faget.

Kristina Løland

23 år, tømrer, Sauda i Rogaland

Kristinas nysgjerrighet for tradisjonshåndverk kom etter en kort praksisperiode i Ryfylkemuseet da hun gikk vg1 Bygg og anlegg i Sauda.

Planen hennes var egentlig å bli møbelsnekker og hun fikk et lærerikt år på Hjerleid, men innså at tømrer nok var mer hennes stil. Hun valgte derfor å ta enda et år, men da på tømrerlinjen, og så videre som lærling i Nore Laft. Fremdeles vokser interessen for tradisjonshåndverk og lysten til å lære mer.

Sander Pettersen Mykland

23 år, blikkenslager, Risør i Agder

Sander er lærling med stor interesse for det gamle blikkenslagerfaget. Arbeidsgiveren er glad for at han vil bringe det tradisjonelle faget videre med stor entusiasme. Sander har allerede utført flere jobber i vernesonen i Risør som har vært støttet av Kulturminnefondet i samarbeid med Sollie Bygg AS.

På nåværende tidspunkt utfører han en stor jobb på Gjerstad kirke som er underlagt Riksantikvaren; dobbel falset båndtekking av klokketårnet og rutetekking av spiret.

Linus Olhans

24 år, tømrer, fra Vestby Viken

Linus er ansatt gjennom prosjektet Ungt Tradisjonhåndverk i regi av Norsk Håndverksinstitutt. Nå er han selvstendig næringsdrivende tømrer. Blant annet jobber han som museumshåndverker på Glomdalsmuseet.
Han gleder seg til flere kurs for å utvide sin horisont fra båt til bygg.