OM ÅRBOKEN

Publisert 25.02.2020

Fortidsminneforeningens årbok er landets ledende vitenskapelige publikasjon innen kulturminnevern. Årbokens artikler velges ut av årbokens redaksjonsråd og vurderes av eksterne fagfeller.

I 1846 ble den første utgaven av Fortidsminneforeningens årbok utgitt. Med unntak av enkelte dobbeltårganger har det siden kommet årbok hvert år. Dermed er Fortidsminneforeningens årbok en av de norske publikasjonene som har vært utgitt lengst sammenhengende. Årboka er registrert som en vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Redaktør: Linn Willetts Borgen

Telefon: 976 77 288

Epost: linn@fortidsminneforeningen.no

Redaksjonsråd: Trond Indahl, Morten Stige, Oddbjørn Sørmoen, Vegard Røhme, Gro Lauvland og Sine Halkjelsvik Bjordal.

Kjøp av årbøker: Send epost til post@fortidsminneforeningen.no eller ring 23 31 70 70

INVITASJON TIL BIDRAG - FORTIDSMINNEFORENINGENS ÅRBOK 2024

Tema: Vendepunkter i kulturminnevernet

Frist for å sende inn sammendrag av artikkelforslag: 5. januar 2024

Kulturminnevernet er inne i en periode med store endringer, slik som regionreformen, den nye kulturmiljøloven og økende fokus på klimautslipp som motivasjon for bevaring og gjenbruk av gamle hus. På hvilke måter endrer slike vendinger kulturminnevernets arbeid og tenkning? Og hvilke vendinger i fortiden har formet kulturminnevernet slik det er i dag? Er det forskjeller på Norge og våre naboland i når og hvordan slike skifter har funnet sted? I Fortidsminneforeningens årbok for 2024 ønsker vi å sette søkelys på ulike typer vendepunkter, både endringer som har skjedd gradvis og markante brudd, omforente så vel som konfliktfylte.

Eksempler på vendepunkter som kan være aktuelle:

• Fra sentralisering til desentralisering
    • Fra tilpasning til brudd til tilpasning – skiftende restaureringsideologier
    • Fra objektstenkning til miljøtenkning
    • Fra nasjonsbygging til mangfold
    • Fra materiell til immateriell kulturarv
    • Fra kildeverdier til opplevelsesverdier
    • Fra ovenfra og ned til nedenfra og opp
    • Etter statskirken – endret syn på kirkelige kulturminner
    • Det grønne skiftet som legitimering
    • Ny kulturmiljølov
    • Masseturismens inntog
    • Kommersialisering av kulturarv
    • Profesjonsparadigmer og profesjonsbrytninger
    • Skiftende verdsetting av ulike epoker

Det er også rom for enkeltartikler utenom tema.

I tillegg til artikler i full lengde, er det mulig å sende inn kortere notater. Notater kan f.eks. egne seg for kommentarer til tidligere artikler eller rapporter om avgrensede nye funn.

Send et sammendrag på inntil 300 ord av ditt artikkelforslag til linn@fortidsminneforeningen.no innen 5. januar 2024. Sammendraget må redegjøre for tittel, problemstilling og undersøkelsesmateriale.

Artikkelforfatterne må være forberedt på å ferdigstille sitt stoff innen 1. april. Utgivelsen er i begynnelsen av desember 2024.

Artikler til Fortidsminneforeningens årbok honoreres ikke, men forfatterne får en årbok og en PDF-fil av sin egen artikkel.

ÅRBOKENS FORFATTERVEILEDNING (PDF)

Årbok 1982: Kulturminner i Hordaland

Årbok 1981: Åpent tema

Årbok 1980: Teknisk-industrielle kulturminner

Klikk på årstallet for å lese bøkene digitalt. Også eldre årganger er tilgjengelige, deriblant den aller første utgaven som ble trykket i 1846. For å se øvrige årbøker, gå til Nasjonalbibliotekets nettside. Bruk søkeord "fortidsminnesmerker" under kategorien "tidsskrift", og avgrens tidsperiode ved hjelp av søkefilteret på siden.