OM ÅRBOKEN

Publisert 25.02.2020

Fortidsminneforeningens årbok er landets ledende vitenskapelige publikasjon innen kulturminnevern. Årbokens artikler velges ut av årbokens redaksjonsråd.

Fortidsminneforeningen ble stiftet i 1844. I 1846 ble den første utgaven av foreningens årbok utgitt. Med unntak av enkelte dobbeltårganger har det siden kommet årbok for hvert år. Dermed er Fortidsminneforeningens årbok en av de norske publikasjonene som har vært utgitt sammenhengende i lengst tid. Årboka er registrert som en vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1.

Redaktør: Linn Willetts Borgen

Telefon: 976 77 288

Epost: linn@fortidsminneforeningen.no

Redaksjonsråd: Trond Indahl, Morten Stige, Oddbjørn Sørmoen, Ane Ohrvik, Vegard Røhme og Gro Lauvland.

INVITASJON TIL BIDRAG - FORTIDSMINNEFORENINGENS ÅRBOK 2022

Tema: Håndverk

De siste årene har det blitt en stadig sterkere bevissthet rundt håndverkets betydning i kulturminnevernet.

Håndverkskunnskap er nødvendig for å forstå hvordan kulturminnene fikk sin form i fortiden og for å ivareta kulturminner på en god måte inn i fremtiden. Ikke minst utgjør gamle håndverkstradisjoner verdifull immateriell kulturarv i seg selv.

Til Fortidsminneforeningens årbok for 2022 ønsker redaksjonen artikkelforslag som belyser forholdet mellom håndverk, kulturminner og kulturminnevern - i fortid, nåtid og fremtid. Disse og lignende temaer kan være aktuelle:

• Håndverkets rolle i arkitekturhistorien
  • Særegne håndverksløsninger i stående kulturminner
  • Verktøyspor som historiske kilder
  • Håndverkets betydning i kulturminnevernet før og nå

I tillegg til artikler i full lengde, er det mulig å sende inn kortere notater. Notater kan f.eks. egne seg for  kommentarer til tidligere artikler eller rapporter om avgrensede nye funn.

Send et sammendrag av ditt artikkelforslag på inntil en A4-side til linn@fortidsminneforeningen.no innen 1. november 2021.

På grunn av lang produksjonstid, må redaksjonen bestemme hovedtrekkene i innholdet i årboka allerede i november/desember 2021. Utgivelsen er i begynnelsen av desember 2022. Artikkelforfatterne må være forberedt på å ferdigstille sitt stoff - både tekst og bilder - før 1. april.

Artikler til Fortidsminneforeningens årbok honoreres ikke, men forfatterne får en årbok og en PDF-fil av sin egen artikkel.

ÅRBOKENS FORFATTERVEILEDNING (PDF)

ÅRBOKENS FAGFELLEVEILEDNING (PDF)