Møt tømreren Emma og de andre mottakerne av Håndlag-stipend!

Publisert 19.01.2024

Vi gratulerer fire unge dyktige tradisjonshåndverkere med stipend. Tre tømrere og en maler får 25 000 kroner hver til kurs i 2024.

Innen søknadsfristen 1. november mottok i 16 solide søknader med god geografisk spredning. Svært gledelig er det at vi for første gang har en søknadsbunke med like mange kvinnelige kandidater som mannlige. Vi ser en direkte sammenheng mellom den høye kvinneandelen og satsingen på egen Jenteworkshop som Fortidsminneforeningen gjennom prosjektet Håndlag har arrangert årlig siden 2020. Stipendmidlene er del av Sparebankstiftelsen DNB og Fortidsminneforeningens samarbeid Håndlag - tradisjonshåndverk for unge håndverkere.

Stipendet er øremerket valgfrie kurs på TREseminaret på Dovre og Handverksdagene på Røros. De fire som mottar stipend i 2024 er:

Tømrer Oskar Ringstad (23), Elverum

– Jeg ser stor verdi i det å ta vare på kulturminner og mener det er viktig å huske at det er fortiden som har brakt oss hit vi er i dag, sier Oskar.

Han ble tidlig fascinert av tradisjonshåndverk. Mangfoldige timer er tilbrakt i snekkerboden til morfar med å spikke og lage forskjellige ting.

– Den kunnskapen håndverkerne hadde før i tiden, med blant annet materialvalg og fokus på estetikk og fysikk, er noe man ser i svært liten grad i dag. Jeg har inntrykk av at det før ble levert mye bedre kvalitet av håndverk i forhold til i dag. Det er noe jeg har lyst til å lære meg og videreutvikle min interesse rundt, sier Oskar.

Oscar drømmer om å drive eget firma innen tradisjonsbygg. Han mener det å ha et godt nettverk med kompetente fagfolk rundt seg, er viktig. Han tror stipendet vil kunne hjelpe ham godt faglig, men også med å bygge et større og bedre nettverk innenfor bygningsvern og tradisjonshåndverk.

I læretiden hos Harviken bygg drev han blant annet med restaurering av vernet bygg.

– Harviken er en liten tømrerbedrift der jeg fikk svært mye variert arbeid og som styrket ønsket mitt om å drive med restaurering fremfor nybygg, forteller Oskar.

I et firma på Røros som drev med alt av tømrerarbeid fikk han også jobbe med restaurering på et lite hus i utkanten av vernesonen. I dag jobber han som tømrer hos Laft og bygg AS/Gamle3hus på to forskjellige restaureringsprosjekter på Bryggen i Bergen. Tidligere har også Oscar vært en engasjert deltaker på kurs for unge håndverkere med Fortidsminneforeningen på Dovre/Hjerleid (skog og tradisjonell saging med Jon Bojer Godal, Steinar Moldal og Hans Andreas). Nå gleder han seg til å delta på TREseminaret og Handverksdagene på Røros.

Tømrer Emma Søborg (26), Oslo

– Med dette stipend får jeg muligheten til å knytte nye bånd med dyktige håndverkere fra hele Norge, sier Emma, opprinnelig fra Danmark, men nå bosatt i Oslo.

– Jeg ser frem til å oppdage og utforske forskjeller og likheter i lokale tradisjoner på tvers av Norden. Med dette håper jeg å kunne oppnå kunnskap som kan hjelpe meg i hverdagen til å bli en bedre håndverker og bidra til å tradisjonen lever videre.

Emma er tømrer og har arbeidet med vinduer, laft, forskjellige typer konstruksjoner som bindingsverk, sperreverk og stavline. Hun ønsker mer kunnskap om det hun allerede jobber med og å bli kjent med andre fag innen husbygging.

Etter først å ha gått på Fosen Folkehøgskoles minihuslinje, har Emma vært en ivrig kursdeltaker på en rekke ulike prosjekter; Jenteworkshop i regi av Fortidsminneforeningen (tørrmuring), kurs i bygging av førindustrielle vinduer, i rying med trønderbile, i linoliemaling, i høvelmaking og i trøndersk sperreverk. Hun har også vært på skogstur med øks og sag ved Husasnotra.

Av tidligere prosjekter har Emma jobbet med rekonstruksjon av Vallersund brygge, nordmørsk stavline-naust, tilbakeføring av bureisningslåve ved Oslofjorden og rehabilitering av enebolig i Viken.

Hun har i dag læreplass ved Løken bygg A/S som er basert i Oslo-området og er en tømrerbedrift med omkring 12 ansatte håndverkere.

– Bedriften har lang erfaring med eldre trehus og jeg opplever et lærerikt arbeidsmiljø med engasjerte og kompetente kollegaer. Nåværende prosjekt er en sjøbod som skal laftes på rundtømmer og som skal inngå i Middelalderparken ved vannspeilet i Oslo, forteller Emma.

Maler Marie Randen (21), Hamar

– Jeg har alltid likt arkitekturhistorie og kunst. Jeg har tegnet og malt hele livet, men aldri tenkt at jeg kunne jobbe med det som et fag, sier Marie.

På ungdomsskolen ble det arrangert Bli med foreldre på jobb-dag og siden Maries foreldre begge jobber på kontor, var hun ikke interessert i å være dem på arbeid. I stedet ble hun med sin nabo, malermester Anne Louise Gjør. Dette åpnet en helt ny verden av muligheter for Marie. Under koronapandemien var det hjemmeundervisning, og hun ble stadig med Anne Louise på jobb mens hun hadde skolen på øret.

Etter dette ble Marie mer og mer sikker på at dette var yrkesveien hun ville ta. Hun gleder seg over varierte og interessante arbeidsoppgaver og setter pris på å være en del av et godt faglig nettverk.

Marie startet læretiden sin hos Løten malerfirma på Hamar, før hun høsten 2023 flyttet til Oslo og fortsatte læretiden hos Juul og Brattfoss. Hun har deltatt på flere kurs i regi av Fortidsminneforeningen, blant dem Jenteworkshop på Lillingstonheimen og tørrmuring og laft i Vågå.

– Det å være antikvarisk maler er en av de morsomste og mest interessante jobbene jeg har vært borti. Det er noe nytt å lære hver dag, og det er så mye bra folk som jobber med dette, sier Marie.

Hun er svært takknemlig for Fortidsminneforeningens håndverksstipend og mener at dette vil hjelpe henne til å utvikle faglig og kollegialt nettverk.

Tømrer Mathias Paulsen Sellevold (24), Trondheim

– Dette stipendet vil gi meg anledning mulighet til å delta på kurs som jeg ellers ikke ville ha mulighet til å delta på, sier Mathias.

Den unge tømreren har tidligere jobberfaring med tradisjonshåndverk, og har deltatt på kurs og dugnader i regi av Fortidsminneforeningen. Han har stor interesse for håndverk, kultur- og bygningshistorie og har som mål å videreutvikle seg innenfor faget. Han har tatt svennebrev som tømrer hos BasisBygg i Trondheim.

I dag er han hospitant for Norsk Håndverksinstitutt, og jobber til daglig på Follo Museum. Siden mai har han jobbet hos Sverresborg, Trøndelag folkemuseum, og skal etter planen tilbake dit når hospiteringsperioden er over.

Tradisjonshåndverk er veien han vil gå videre, han har lyst til å bli bedre kjent med miljøet og bygge et faglig nettverk.

Ønsker du å søke stipend finner du informasjonen HER. Søknadsfrist 1. november.