Margrethe C. Stang i Paris.

Foreningen vant EUs Grand Prix i Paris

Publisert 29.10.2019

Gratulerer til alle medlemmer! Ikke bare én, men TO PRISER kunne Margrethe C. Stang ta imot på vegne av Fortidsminneforeningen i Paris tirsdag kveld.

EU og Europa Nostras årlige kulturminnekongress skjer denne uken, og høydepunktet er alltid utdelingen av årets priser for innsats innen europeisk kulturminnevern. Seremonien var lagt til det vakre og nyrestaurerte Théâtre du Chatelet, der de fleste av oss som jobber i foreningens var på plass. Vi kunne juble over Europa Nostra-pris i kategorien Særlig innstas (Dedicated service) og en av kveldens 7 Grand Prix-tildeligner, EU-kommisjonens høyetse utmerkelse innen kulturminnevernet. For en utrolig anerkjennelse i et jubileumsår!

«Dette handler ikke om monumenter, men om mennesker», sa Margrethe C. Stang i takketalen og hilste spesielt til foreningens 7000 medlemmer og frivillige. Stang la også vekt på betydningen en slik anerkjennelse har i året foreningen feirer 175 år.