Bak Fortimus til jul!

FMF banner kampanje

Fortimus er i vinterdvale. Fra oktober til april henger han og andre brunlangører opp ned og sover tungt på et sted der det er passe kjølig og fuktig. Gjerne i en grotte. Men nå kjenner Fortimus at det kribler i kroppen. Det nærmer seg jul! Han drømmer. Om hus han er glad i, om juletre, julegaver og de fineste pepperkaker – av flaggermus. Han våkner med et rykk og roper ut i hulen: TENK Å BLI EN PEPPERKAKE TIL JUL!

Hjelp Fortimus med drømmen om å bli en pepperkake til jul! Last ned omriss til flaggermus-pepperkake her.

Bli med i konkurransen! #bakfortimus

Del bilde av din Fortimus pepperkake ved å bruke emneknaggen #bakfortimus på Instagram eller via vår Facebookside: @fortidsminneforeningen. Bilder som er delt mellom 28. november og 15. desember 2018 er med i trekningen. Seks vinnere får en hyggelig gave fra Fortidsminneforeningen i posten. Vinnerne annonseres umiddelbart etter avsluttet kampanje. Bilder som er tagget med #bakfortimus og delt via vår Facebookside kan deles av Fortidsminneforeningen i etterkant av konkurransen, via våre digitale kanaler som Facebook, Instagram, nyhetsbrev og nettside.

Flaggermusa med supervernkrefter

Fortidsminneforeningens nye flaggermus-maskot er del av vår satsing på barn og unge og skal lanseres som en del av besøksopplevelsen på våre eiendommer under foreningens 175-årsjubileum i 2019. Fortimus og familien hans viser vei til spennende oppdagelser i kulturarven, og de passer på at viktige bygninger blir tatt godt vare på for framtida. I navnekonkurransen utlyst i Fortidsvern nr. 3-2018 fikk vi inn 123 forslag og det var slett ingen lett jobb å velge. Men vi landet altså på Fortimus, foreslått av Tore Kielland i Sandefjord. Dette er et navn som skiller seg ut, som er lett å huske og som knytter maskoten tett til foreningen.

Bygger på en sann historie

I 2017 ble det oppdaget flaggermuslort i Urnes stavkirke. Det ble satt i gang undersøkelser som viste at lorten var fra ei flaggermus av arten brunlangøre. Det ble det mye oppstuss rundt! Fagfolk kom for å undersøke hva som hadde skjedd. Aviser skrev om saken. Hvor var flaggermusa og hva hadde den gjort? Det viste seg at flaggermus hadde tisset på en stolpe inne i kirka. Forskere undersøker om urinen kan ha skadet treverket i den verdifulle kirka på UNESCOs verdensarvliste. Hva gjør man med ei freda flaggermus som gjør skade i et freda og umistelig kulturminne?

Med utgangspunkt i denne saken har Fortidsminneforeningen laget barnemaskoten Fortimus og fortellingen «Urnesløven og flaggermusa med supervernkrefter». Den fortellinga kommer du til å få høre til neste år.

Fakta om Fortimus

– Av arten brunlangøre

– Har nesten like lange ører som kropp

– Kroppen er 4–5 cm lang, vingespennet er 24–28 cm

– Har store øyne

– Skriker gjennom nesen, går fra lys til mørk tone i ett skrik

– Jakter insekter i trærne.

Hva drømmer Fortimus om?

Flaggermus spiser innsekter, og brunlangører er spesielt glad i nattsommerfugler (møll). Men hvorfor drømmer Fortimus om honning? Følg med når vi etter hvert lanserer fortellingen om «Urnesløven og flaggermusa med supervernkrefter». Der får du vite hvorfor Fortimus ble Urnesløvens gode medhjelper og hvor han får de ekstra kreftene sine fra.

Flaggermusfamilien som er glad i gamle hus

Fortimus er ikke alene. Han har både tanter, onkler, fetter og kusiner. Alle sammen er glad i historie og gamle hus. Møt tante Fresia, den tøffe riddertanta som er glad i slott og ruiner fra middelalderen. Møt tenksomme tante Fabula, som passer ekstra godt på alle de fine kirkene som Fortidsminneforeningen eier. Her er hele gjengen:

FORTIMUS familietre

Les mer om Fortimus og Fortidsminneforeningens satsing på barn og unge her