Bygningsvern og ombruk – to sider av samme sak, men hvordan skal vi gjøre det?

Publisert 10.10.2024

Fagsamlingen på hotel Union Øye den 31.10 – 1.11. har fortsatt ledige plasser! Delta én eller to dager, med eller uten overnatting.

Styret i MAF har gleden av å invitere medlemmer i MAF og NIL og andre interessert i hele landet til fagsamling!

Programmet er vinklet på problematikken rundt bevaring av eksisterende bygg og hvordan disse kan utvikles ved  tillbygg eller ombyggning uten at bygningens egenart og stil forringes.

Vi har fått med oss en rekke dyktige fagfolk som deler sin kunnskap, synspunkt og erfaringer både gjennom foredrag og samtale. Det er lagt vekt på å få belyst problematikken fra flere sider, prosjekterende ved arkitekt og brannrådgiver, håndverkeren, leverandørene, eiendomsutvikler og kulturminneforvaltningen.

For denne fagsamlingen vil også Hotel Union Øye brukes som praktisk eksempel der vi kan studere og samtale om resultatet. Arkitektene fra Enerhaugen Arkitektkontor og representanter fra eierne forteller om prosessen med å få tilbygg og utvidelse i havn, og tidligere saksbehandler fra fylket forteller om vernemyndighetenes utfordringer. Derfra drøfter vi ulike sider ved bevaring og ombruk med fokus på funksjonalitet, stil og arkitektur – både i bygg og interiør.

– Vi ser fram til en fagsamling fullspekket av interessante temaer, og en spennende fagsosial kveld på selveste halloween-aftenen!

Styret i MAF, ved leder Gitte Langlo

Praktisk info
Det åpnes nå for mulighet til å delta bare på dag 1 eller 2 av fagdagen for de som ikke har anledning å bruke begge dagene.

Pris for deltakelse kun en dag inkl lunsj er kr 1500,- for medlemmer i NAL, NIL og NLA og kr 2000,- for andre.

Deltakelse begge dager inkl lunsj kr 3000,- for medlemmer og kr 4000,- for andre.

Deltakelse på middag kvelden på dag 1 bestilles gjennom MAF.

Fristen for å booke overnatting gjennom MAF har gått ut, så om dette ønskes må det ordnes på egen hånd.

Fullt program finner du her:
Fagsamling på Hotell Union Øye - Møre og Romsdal arkitektforening (arkitektforbundet.no)