Kurs i tørrmuring på Abborhøgda 17. – 21. juni

Publisert 14.05.2024

Fjøset og stallen på Abborhøgda skal gjenoppbygges

Prøv deg på tørrmuringsteknikker med tradisjonshåndverker Berit Bruvik! Frist for å søke 3.juni.

Fortidsminneforeningen ønsker håndverkere velkommen til kurs i tørrmuring på vår eiendom Abborhøgda, midt i hjertet av Finnskogen. Her holder vi på å gjenoppbygge et tidligere fjøs og en stall ved hjelp av tradisjonelle teknikker. I 2021 kom vi gang med å legge til rettet for fjøset med murrer og tradisjonshåndverker Tore Granmo. Nå muren til laftekassen bygges opp.

Hva kan du forvente?

• Teori om tørrmuring: Lær prinsippene bak denne håndverkstradisjonen.
  • Utforsk Abborhøgda: Finn ut hva som gjør tørrmurene her så unike.
  • Praktisk muring: Bli med på å bygge opp murene til laftekassene – fra grunnarbeid til ferdig resultat.
  • Steintyper og teknikker: Utforsk ulike steintyper og lær hvordan du kan skape solide konstruksjoner.

Når: 17. - 21. juni 2024

Hvor: Abborhøgda, Varaldskogen, Kongsvinger Tema: Tørrmuring

Antall deltakere: 10

Kursholder: Berit Bruvik

Påmeldingsavgift: 1500 kr, inkl. mat.

Søknadsfrist: 03.06.2024

Vi tilbyr enkel overnatting på flermannsrom, eventuelt egen hengekøye eller telt i det fri. Måltider er inkludert. Dette er en unik mulighet til å lære en verdifull ferdighet og bidra til å bevare vår kulturarv. Vi gleder oss til å se deg der.

Vel møtt!

Har du spørsmål? Send e-post til Cathrine Lillo-Stenberg, cathrine@fortidsminneforeningen.no, mobilnummer: 99309260.