Stort lokalt engasjement for Kårøyas fremtid

Publisert 24.05.2023

Redningsaksjonen for bryggehusene på Røst ruller videre. Etter tidenes ryddedugnad i april var det onsdag klart for folkemøte om Kårøyas fremtid. Og så var det loppemarked.

Fortidsminneforeningens redningsaksjon på Kårøya fikk gode innspill fra lokalbefolkningen på Røst i går. Et folkemøte ble arrangert for å skape dialog om veien videre for de to bryggene Nilssenhuset og Helgesenhuset, begge del av prosjektet HUSBRUK.

Diskusjonen om Kårøyas muligheter og fremtid skapte stort engasjement blant de 40 lokale som møtte opp for anledningen, blant dem operasangerinnen Hildegunn Pettersen.

– Det føles godt at det kommer noen utenfra for å tilføre noe på Røst. Det er veldig gledelig å se at det er noen som engasjerer seg for å ta vare på denne plassen som så mange av oss er glade i, sier Pettersen.

Ryddedugnad med studenter fra Trondheim og Oslo

I april arrangerte Fortidsminneforeningen ryddedugnad sammen med arkitekt- og museologistudenter fra Trondheim og Oslo. Resultatet ble 5 komfyrer, 6 frysebokser, 5 kjøleskap, 11 båtmotorer og 118 1000-litersekker med plast, isopor, skrapmetall, batterier, farlig avfall og mye annet. En dugnad i frivillighetens ånd!

Noen gjenstander fra dugnaden ble tatt vare på for å kunne formidle fiskeværhistorien til øya. Andre gjenstander ble utstilt på loppemarkedet som fant sted under folkemøtet. Her fikk lokale røstværinger mulighet til å skaffe seg et minne fra Kårøya. Et torskeskilt, en tallerken og en sauebondelue var blant skattene som fikk nye fornøyde eiere. Totalt ble det samlet inn 7150 kroner til arbeidet med å redde bryggene.