Vi søker formidlere til Steinvikholm slott i sommer

Publisert 07.02.2022

Vi søker etter engasjerte, utadvendte og historieinteresserte personer som har lyst til å jobbe ved en av norgeshistoriens mest spennende eiendommer! Søknadsfrist 20. februar.

Som FORMIDLER VED STEINVIKHOLM SLOTT er du vårt ansikt utad, du ønsker besøkende velkommen, administrerer billettsalg og parkering og tar publikum med på en opplevelsesrik omvisning i anlegget. I tillegg til daglige omvisninger vil de som ansettes ha ansvar for gjennomføring av Den kulturelle skolesekken (DKS) og aktivitetsdager under Steinvikholmsommer.

Vi ser etter positive, kunnskapsrike, ryddige og engasjerte mennesker med en historieforteller i magen, som kan bidra til å gi vårt publikum gode opplevelser.

Du må like å jobbe med barn og unge, og har gjerne en fagbakgrunn i historie, arkeologi eller kunsthistorie. Vi søker etter deg som har erfaring fra formidling, gjerne dramabasert, og som snakker flytende norsk og engelsk. Det er et pluss om du kan flere språk. Det viktigste er likevel at du har et oppriktig engasjement for historie, kulturvern og formidling, og er motivert for å ta i bruk din kunnskap i møte med de besøkende på Steinvikholm.

Sommerguiden er i ukedagene alene på jobb med ansvar for åpning og lukking, omvisninger, billett- og kiosksalg og annen tilrettelegging for besøkende. Vi søker derfor deg som er selvstendig, ansvarlig og serviceinnstilt. Det er ønskelig at de som ansettes har førerkort klasse B.

ANSVARLIG FORMIDLER. En av de som ansettes vil ha et særlig ansvar for oppfølging av DKS, Steinvikholmsommer, omvisningstjenesten, kioskdriften og sosiale medier. Til denne stillingen ønsker vi noen med erfaring fra tilsvarende arbeid, og den som ansettes må ha førerkort klasse B.

Arbeidet foregår etter oppsatt turnus, arbeidstiden er normalt på 6 timer i tidsrommet 11-17, helgearbeid inngår i turnus. De som ansettes må ha mulighet til å jobbe i ukene 22 og 23, samt i perioden 1. juli-15. august.

Det vil også være aktuelt med noe jobbing før og etter sommersesongen, i helger og som tilkallingsvakt på guideoppdrag. Det vil derfor være en ekstra fordel om du bor i nærheten også utenom sommerferien, men vi ønsker alle velkommen til å søke.

Vi tilbyr varierte arbeidsoppgaver, spennende omgivelser og minner for livet. Opplæring vil bli gitt. Lønn etter avtale. Endringer i koronasituasjonen kan føre til noen endringer i arbeidsoppgaver.

Søknad med CV og referanser sendes på epost til dentronderske@fortidsminneforeningen.no. Søknadsfrist er søndag 20. februar. Oppgi i søknaden om det er dager i angitt periode du ikke har anledning til å jobbe.

Spørsmål kan rettes til daglig leder i DTA, Merethe Skjelfjord Kristiansen, dentronderske@fortidsminneforeningen.no, tlf 959 35 568

Steinvikholm slott på Skatval i Stjørdal stod på 1500-tallet sentralt i virksomheten til sterke nasjonale samfunnskrefter, i en brytningstid både for land og religion. På 1800-tallet ble borgen gjenoppdaget og senere istandsatt av samfunnskrefter som var opptatt av nasjonsbygging gjennom kulturminnevern. Siden 1894 har anlegget vært i Fortidsminneforeningens eie. I sitt formidlingstilbud er Fortidsminneforeningen opptatt av å kombinere god, faglig kunnskap med praktiske oppgaver og samhandling: både opplysning og opplevelse