Kanskje har du allerede tatt årets beste kulturminnefoto. Send det inn!

Publisert 20.10.2022

Frist 31. oktober

Har du tatt et bilde av et registrert kulturminne i Norge du er ekstra fornøyd med? Last det opp til Wikimedia Commons innen 31. oktober. Da er du med i den norske og internasjonale konkurransen Wiki Loves Monuments som kårer verdens beste kulturminnefoto 2022.

Wiki Loves Monuments (som også består av en skrivekonkurranse du kan delta i) er et felles løft for kulturarven vår, der formålet er å kartlegge og samle informasjon om all verdens kulturminner og spre kunnskap om dem gjennom Wikimedia Commons. Som deltaker kan du vinne premier, og ikke minst heder og ære: Bidrag til Wiki Loves Monuments merkes med en fri lisens og kan brukes av alle, forutsatt at lisensens regler for gjenbruk og kreditering følges.

Fotografiene dine kan være tatt når som helst, men bare fotografier som blir lastet opp i oktober blir vurdert. I tillegg må kulturminnet være registrert i Kulturminnesøk. Du kan delta med flere fotografier. Vinnerne blir kunngjort 30. november 2022.

En norsk jury velger ut en nasjonal første, andre og tredje plass. Inntil ti bilder nomineres til den internasjonale finalen i Wiki Loves Monuments, der 40 land deltar.

Dugnaden for å dokumentere norske kulturminner støttes i år av Fortidsminneforeningen og NAF, som begge er representert i juryen. Blant den norske juryens seks medlemmer finner vi Fortidsminneforeningens Ola H. Fjeldheim, selv en erfaren fotograf som ofte deler bilder av kulturminner på Instagram.

Juryens kriterier

Alle kan være med på å dokumentere og formidle norske kulturminner, men hvilke egenskaper har et godt bilde? Det er tre vurderingskriterier internasjonalt:

• Fototeknisk kvalitet
  • Originalitet
  • Nytte på Wikipedia, altså om bildet illustrerer kulturminnet på en god måte.

Den norske juryen står fritt når de skal bedømme bilder, men bruker som regel kriteriene i den internasjonale konkurransen som utgangspunkt.

Slik deltar du:

Steg 1. Finn kulturminner å fotografere. Du kan finne kulturminner i nærheten av der du bor ved å bruke kartet på Kulturminnesøk eller de relevante listene på Wikipedia. Merk deg kulturminne-ID-en.

Steg 2. Fotografer kulturminnet.

Steg 3. Last opp bildene dine til Wikimedia Commons i løpet av oktober ved å bruke knappen i lenken nedenfor. Husk å legge til kulturminne-ID-en fra steg 1 i opplastingsskjemaet. NB! Du må også opprette en brukerkonto for å kunne laste opp bilder.

Her er lenken til hvordan du deltar og laster opp bilder til Wikimedia Commons

Har dokumentert 1,5 mill. kulturminner

Wiki Loves Monuments ble først arrangert i Nederland i 2010. I 2011 ble konkurransen utvidet til en rekke europeiske land, og i 2012 ble den global med 35 deltakerland fra hele verden. Siden da har 60 000 deltakere sendt inn over 1,7 millioner bilder. Konkurransen har bidratt til å dokumentere 1,5 millioner kulturminner. I 2022 holdes det nasjonal konkurranse i over 40 land i hele verden, og Wikimedia Norge arrangerer den norske delen av konkurransen for ellevte gang.

Lykke til!